مؤتمر بميدان التحرير يطالب باستعادة "أم الرشراش" من إسرائيل

الخميس، 17 نوفمبر 2011 - 09:38 م

ميدان التحرير - صورة أرشيفية

كتب محمد البحراوى ومهاب محمود

نظمت حركة اتحاد قوة ثورة مصر واتحاد المستقلين من أجل مصر، مؤتمرا مساء اليوم، بميدان التحرير للمطالبة باستعادة أرض أم الرشراش "إيلات" من أيدى مغتصبيها الإسرائيلين، بحضور العشرات من المشاركين فى مليونية "جمعة المطلب الوحيد" بميدان التحرير.

وشن المشاركون فى المؤتمر هجوما حادا على تراخى الحكومة المصرية فى استعادة "أم الرشراش"، موضحين أنه المؤتمر الثانى للحركة بعد مؤتمر 1999 بفندق "شبرد"، بمشاركة قيادات حزبية وبرلمانية، مشيرين إلى أن النظام السابق قام بالتعتيم على تلك المطالب.

من جانبه، أكد جاد الكريم عبد الحميد، عضو اتحاد المستقلين من أجل مصر، أن "أم الرشراش" أرض مصرية اغتصبها الصهاينة، وسط لا مبالاة من الحكومة المصرية، موضحا أنه يجب استعادتها من أيدى مغتصبيها، خاصة أنها لم تدرج فى أى اتفاقية بين مصر وإسرائيل، مضيفا أن ما أثار حفيظته هو حديث بنيامين بن الياعزر الذى دعا فيه الإسرائيليين للاستعداد الجاد للدخول فى حرب ضد مصر.

كما استعان منظمو المؤتمر بمكبرات صوت تذيع الأغانى الوطنى، ووزعوا المئات من البيانات التى تعرف الناس بقضية أم الرشراش وتطالب الحكومة بالتدخل من أجل استعهادتها.

تعليقات (97)

1

مصر حرة

بواسطة: Egypt Lover

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 09:41 م

قدم اقتراحاتك لحل الأزمة المتفاقمة مع دول حوض النيل على Facebook على جروب:انقاذ نيل مصر saveegyptnile

2

هبل في الجبل

بواسطة: ابو دهب

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 09:46 م

هبل في الجبل... روحو حاربو أحسن جتكو القرف

3

اسكتوا احسن يحتلونا تانى هههه

بواسطة: طلعت العباسى

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 09:46 م

شكلكم عاوزينهم ياخدوا سيناء تانى ههههههههههههه

4

المتمردين فى مصر يستعجلون الحرب مع الكيان الاسرائيلي

بواسطة: احمد المصراوى

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 09:47 م

ماذا يريد المتمردين فى مصر .. هل يريدوا السلطه ام الحرب مع اليهود ام تحويل مصر لليبيا اخري

5

عفارم

بواسطة: المجنون

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 09:50 م

صح هو ده الوقت المناسب للطلب ده بالذات لأن مصر دلوقتى فى منتهى القوة والتماسك الداخلى والنمو الأقتصادى ومش ناقص غير أننا ندور على مشكلة جديدة

6

ده وقتو ياولاد (الورمه)!!!! سورى على اللفظ

بواسطة: دول بقى الى عايزين البلطجيه بجد

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 09:53 م

وقتو يعنى تقولى ام رشراش ولا انتو عارفين ان فى مليونيه بكرة فا بتسبقو وبعدين
ولا عندك ريس
وعندك مشاكل طائفيه
ومش قادر اصلا تسيطر على سيناء ولا على خط الغاز
ومصر بكرة هتتقلب
وعندك انتخابات
اهو بجد هما دول الى تبع الفلول وده تفكير الفلول فعلا
رشراش ايه بس
تبقى شوف بكرة هتاكل منين
تبقى هاجر روح اسرائيل ابنيلهم بلدهم عشان يوكلوك
واللهى واللهى واللهى نص شعبنا متخللللللللللف
ربنا يحميكى يا مصر
سامحونى على اسلوبى

7

مصر رايحة في داهية

بواسطة: انور

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 09:55 م

حد يقولي الناس دي بتتكلم باسم ال 80 مليون مصري ليه حرام عليكي انتوا عيزين تودونا لحد فين احنا خلاص بنضيع وانتوا مش حاسين

8

تمويل خارجى لعمل الفوضى

بواسطة: سلطان

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 09:55 م

هؤلاء هم الذين يمولهم جهات أجنبيه لأنهم إرتكبوا الأخطاء التاليه بالأضراب بدون سبب لتعطيل الحياة الأقتصادية وانهيار مصر ومطلب فى غير وقته والدوله لاتجد أموال لدفع الرواتب هم يريدون أن الجيش ينشغل فى قضيه إفتعلوها لكى يدمروا الجيش وتحتل سينا ويخلو الجو لهم فهؤلاء فئة ضاله باعو ضمائرهم لابد أن يعرف المحرضين ويحاسبوا فهم المتسببين فى انهيار الأمن وهم الذين كونوا عصابات لسرقه المواطنين وهم الذين يربكوا حياة الناس بإفتعالهم للأضرابات الغير مبرره

9

مصر الي اين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بواسطة: مصر

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 09:56 م

اولا اكيد احنا ناس بتستهبل فعلا ... البلد الان تحترق وتضيع وتنهار ومازلنا بلارئيس ونحن في فترة انتقالية خطيرة فما هو الهدف من وراء اثارة مثل هذه المواضيع الان في هذا الوقت الحرج من تاريخ مصر ومصر اقتصادها ينهار بدلا من بناء هذا الوطن نلهث وراء المليونات والخلفات الطائفية والتشكيك في الجيش ................حرام عليكم مصر تنهار حرام عليكم بقي كفاية البلد تحترق كفي حماس زائف في هذه المرحلة الخطيرة التي تحتاج الي البناء والتاني والتفكر والقضاء علي الفوضي والعودة الي الانضباط لماذا لا نريد لبلدنا النجاة لماذا ؟؟؟؟ مثل هذه المواضيع لا مجال لها الان الان وقت بناء هذا الوطن والحفاظ علي كيانه الذي يتهاوي يوما بعد يوم فاتقوا الله في هذا الوطن

10

اتقوا الله فينا

بواسطة: مصرى

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 09:57 م

عارفين المثل الى بيقول على وعلى اعدائى يعن انا مستبيع لما ملاقيش ااكل عيالى وبيتى يوقف وانا سواق تاكسى وبياع كبده بتبصوا على نفسكم لابسين كرافتات وواكلين كفيار وشاربين ميه معدنية ليه كده الاخوان عاوزين ياحربوا باى شكل ليه وفى الاخر هم مش هيحاربوا هيجيبوا الشباب الصغير الغلبان الصعيدى والبحراوى ويقولوا له حارب نطلع من نقرة لدحضير مليونات واخيرا طلعوا لنا عاوزين نسترد ارض ده كلام ؟ لما نستقر شوية وناكل ونشرب ونعبد ربنا ونلاقى حتى انبوبة البوتاجاز؟ ارحمونا ياخونه مش اخوان جمع خونه ليه بتعملوا كده الشعب كرهكم وهيطلع عليكم وافتكروا اسيوط والتسعينات وحرب الدماء وليكم معانا تار بايت اسكتوا من فضلكم حتى لا نفضحكم

11

اين العقل

بواسطة: ابراهيم السويسى

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 10:00 م

اقول للاخوة اصحاب المؤتمر كان اولى بكم ان تستردوا مصر من الفضى والامن من البلطجه والعمل والانتاج من الاضرابات والاعتصامات والطرق من قاطعيها والعلم من المدارس والعلاج من المستشفيات والضمير من اجساد المصريين والوحدة والاعتصام من الفرقة وعندها سنحرر فلسطين وتكون لنا السيادة والريادة وينظر الينا العالم نظرة احترام وتقدير لان فقه الاوليات ان نبنى مصر اولا الا اذا كان المجتمعين لهم اهداف اخرى

12

الى التعليق رقم 3

بواسطة: tareq

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 10:03 م

انت متاكد ان نصه بس متخلف؟ انا شخصيا اشك فى النسبة دى.

13

ام الرشراش- وتل ابيب والقدس كلها ارضنا- الحرب على الابواب

بواسطة: حقانى

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 10:04 م

الحرب على الابواب سواء طالبنا بارضنا او لم نطالب -وطبعا الملايين بكره فى التحرير ستتطوع للحرب - ومطلوب من كل متظاهر غدا يملاء طلب التطوع - ولك الله يامصرنا

14

كله حيرجع

بواسطة: خالد

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 10:14 م

لو لينا شلن بره حيرجع بدون حروب ولا حتى كلام لو حصل الاتى

1- ان نتحد كلنا شعب واحد وايد واحدة دون تقاسم بيننا
2- ان يكون لنا قائد حر و يعرف ربه فى حكمه فينا
3- ان نقضى على الفاسدين بيننا ليكونو عبره لمن تراوضه نفسه على الفساد
4- ان تتم عملية تطهير موسعة على جميع الهيئات بداية من القضاء والجيش والداخلية والتعليم
5- ان نغلق حدودنا وان نستدعى كل المصرين اللى بالخارج للعمل والاستثمار داخل الوطن لمدة لاتقل عن عشرة سنوات لايخرج اى مصرى خارج حدودنا

6- ان نعرف الله فى كل وقت وان يكون امامنا دائما

لوحصل هذا سنكون افضل بلد فى العالم وتحدى


بالله عليكم لوعندنا كرتونة مليئة بالبرتقال ويوجد بها خمسة مصابين كيف سنحافظ على باقى الكرتونة وبها الخمسة المصابين

ما اقصده انه لازم نقضى على الفساد نهائيا

15

لا بد أن تتجمعوا اخوان وسلفيين و6ابليس وتذهبوا لاقتحام الحدود عند ام الرشراش

بواسطة: ndaer

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 10:15 م

وبالتالى يرتاح الشعب منكم جميعا ويرتاح من مظاهراتكم وتخريبكم فى الاقتصاد .

16

,,,,بلاش لعب بالنار

بواسطة: mamdouh

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 10:19 م

نتم عايزين ايه بالضبط؟؟؟ اصبحتم خبراء عسكريين وفاهمين فى كل حاجة ...الثورة لما قامت كان شعارها عيش . حرية . عدالة اجتماعية..هل حققتم شئ من هذا ام شعارات .... لم تصبح الثورة ثورة كما كنا نتمنى للاسف ... كل جمعة مليونية بعنوان مشبوه ...البلد بتضيع ..اسالوا احتياطى البنك المركزى كام ؟ وكم شهرا يكفى ....انتم الآن بتعطوا اسرائيل الذريعة لمهاجمتنا واحتلال سينا ..وسلم لى على الثورة التى ما عادت ثورة ....يا جهابذة ياللى بتفهموا واحنا جهلة ..الم تكن طابا عليها مشكلة فى تبعيتها جغرافيا هل هى ارض مصرية ام اسرائيلية وتحول الموضوع برمته للتحكيم الدولى واخذنا ارضنا..فاذا كان موضوعكم حقيقى اعطوه لاصحاب الخبرة لان الموضوع بالكلام ده خطير خطير وبلاش لعب بالنار
وليعلم اى متخصص ان حدود مصر في العصر الحديث هي الواردة في اتفاقيتي عامي1906 و 1922و قرية أم الرشراش لا تدخل وفقا لهما ضمن الاراضى المصرية بل ارضا فلسطينية تم احتلالها منذ1949على ايدى القوات الاسرائيلية

17

أم الرشراش

بواسطة: صـــافي الأول

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 10:20 م

قيل فى أكثر من مناسب ,, أم الرشراش تابعة للأردن.

هذا التصرف من جانب المتظاهرين تصرف تآمري ليس له صلة بوثيقة السلمي.

18

الله ينتقم من اليهود والى يعاونهم ويستعين بهم....

بواسطة: امجد

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 10:21 م

اللهم امين....

19

تعليق رقم 3

بواسطة: ayoya

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 10:21 م

هههههههههههههههههههههههههههه والله انت اصلى قولت اللى انا كان نفسى اقوله

20

عملاء التسخين

بواسطة: حسين

بتاريخ: الخميس، 17 نوفمبر 2011 10:21 م

انا مبسوط ان عملاء تسخين المواقف بيعلنوا عن نفسهم بمطالبهم الغريبه في الاوقات الغريبه واللي هما عارفين تماما اننا مش مستعدين للدخول في اي حرب حتي لو مع بلطجية ماسبيروا مش اسرائيل , اصحي ياشعب لان المخطط شغال ومش حايبطل الا لما يدخلونا في الحيطه وهما يقبضوا الثمن واحنا ومصر بالسلامه ولا نفرق معاهم

اضف تعليق

مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على اليوم السابع، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق

بروتوكول نشر التعليقات من اليوم السابع

الأكثر تعليقاً