أكرم القصاص - علا الشافعي

مصرع 3 أشخاص وإصابة 8 آخرين فى انقلاب ميكروباص بمحور 26 يوليو

الثلاثاء، 30 أغسطس 2016 03:45 م
مصرع 3 أشخاص وإصابة 8 آخرين فى انقلاب ميكروباص بمحور 26 يوليو جانب من الحادث
كتب عبد الرحمن سيد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لقى 3 أشخاص مصرعهم وأصيب 8 آخرين فى حادث انقلاب ميكروباص بطريق محور 26 يوليو نتيحة لكسر عمود الكردان الخاص بالسيارة، وأدى الحادث إلى توقف حركة المرور أعلى الطريق للمتجه من مناطق الجيزة وفى طريقه إلى مدينة السادس من أكتوبر.

أمر اللواء عادل زكى مساعد الوزير للمرور بانتقال الخدمات المرورية إلى مكان لإزالة حطام الحادث فيما تم نقل المتوفين والمصابين إلى المستشفى.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 9

عدد الردود 0

بواسطة:

هيثم سمير

ربنا يخليلنا الحكومة والمرور

دة نتيجة الاستهتار من الطرفين سواء السواق او المرور .. بان السواق معندوش وعي وبيخاطر بحياة ناس على اساس انو بينقل بضاعة من مكان لمكان مش على اساس ارواح ناس بتنتهى بسبب قلى الوعي والمسؤولية. والمرور كطرف تاني معندوش القدرة انه تهيئة الشوارع ورصفها عشان العربيات تمشي بسلامة اكتر .. لكن كفاءة الطرق و استهتار المرور وعدم الكشف عن هوية السائق و امن ومتانة المركبة دة برضو قلة ضمير وعدم تحمل المسئولية.

عدد الردود 0

بواسطة:

د. عمر منصور العقاد

و الله حرام

المكروباص دا فات على الموديل بتاعه أكثر من عشر سنين و كان طاير على الطريق . معقولة مفيش عندنا رقابة على مافيا المكروباص للدرجه دي؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن مصري بيحب مصر

الي متي?

الي متي ستصبح ارواحنا رخيصة الي هذا الحد؟ أودّ ان اهمس في أطن المسؤولين ان الدول عبارة عن ناس + ارض والنَّاس عندما ترخص الي هذه الدرجة سينعكس علي قيمة الدولة بالسلب. وأحب ان أزف إليكم القواعد المصريه لقيادة العربيه بعقول طمسها الفول والطعمية : 1- عندما تحب تدخل شمال أدي إشارة يمين!! 2- لاتعطي إشارات انتظار وانت واقف ع الطريق او عند مطب صناعي لايقولوا عليك توتو وميمي!!! 3- خد الخط الأبيض اللي في الطريق في نص العربية عشان تبقي مالك الطريق!! 4- لاتحترم المشاة ودوس جامد وادي كلكس اما تلاقي حد بيعدي طريق!! 5- اشعر بسعادة بالغة عندما تلبس غيرك في الحيط وانت سايق 6- النقل يلزم الجانب الأيسر 7- لاتضيء نورك عشان توّف كهربا 7- لاتحترم الآخرين علي الطريق وارفع شعار يولوعوا وانا مالي 8- اسف ولكن هذا واقع يومي وشر البليه مايضحك شعارنا في الحياة كمصريين: مادام اقدر اقرفك أريحك ليه؟؟????

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس /مجدي المصري - القاهرة ...

حاسبوا من صرح للميكروباص بالمرور

حاسبوا إدارة المرور التي صرحت لمثل هذه السيارات أن تسير على الطرقات .كله بسبب فساد إدارات المرور وفحص السيارات ومن يراقب الشوارع والسيارات المتهالكة على الطرقات وانتهى عمرها الافتراضي من عشرات السنين. للأسف حاسبوا أفراد المرور ومن يفرض الاتاوات على مثل هذه السيارات وأصبحت سيارات الميكروباص والنقل والاجرة خاضعة تحت نفوذ أفراد الشرطة لفرض الاتاوات وتلقي الرشاوي .للأسف كل الحوادث التي تضيع فيها أرواح أبرياء وإصابات وعاهات نتيجة هذه الحوادث في رقبة المرور .مافي كارثة تقع لاتتعظ منها الحكومة والوزارات المعنية وتتكرر الحوادث وبشكل أبشع وللأسف لا خطة ولا إجراء لتلافي وقوع مثل هذه الحوادث. للأسف عندنا تنابلة كل همهم الجلوس في مكاتبهم المكيفة واستلام الرواتب آخر الشهر أما العمل على في إطار وظيفته وأداء عمله كما تقتضي واجبات وظيفته فهذا لا يوجد في قاموس المسؤلين عندنا .أين تنابلة البرلمان لمناقشة مثل هذه الأمور ووضع الخطط التي تجبر المسؤلين على أداء عملهم أو ترك وظيفتهم ..ارحمونا ..

عدد الردود 0

بواسطة:

حسام الدين

الوقاية خير من العلاج

امال بس اليفط المحطوطة علي طول الطريق اللي بتقول ان السرعة مراقبة بالردار هو المهم تحصيل قيمة المخالفة ولامنع الحوادث من اصله عن طريق التواجد المروري المستمر بالموتسيكلات وبالسيارات ومرة قالوا بالطائرات فين الكلام ده لو سواق ايا كان نوع مركبته استوقف بسبب السرعة واتسحبت رخصته واتمنع من السير لمدة شهر وتضاعف العقوبة في حالة العود اعتقد لن نجد طيارين عالاسفلت مش سواقين بس بشرط العدالة في التطبيق مش نظام

عدد الردود 0

بواسطة:

samar ahmed

الفوضي

ياجماعه الخير الموضوع مش كدا خالص الموضوع ان الميكروباصات بتجري بسرعه جنونيه ودا علي طول انا اولادي بنركب الطيران علي طول ومش بيخافو انما اول مايركبو الميكروباص كلنا بنتشهد احنا من سكان 6 اكتوبر وبنعاني كل يوم من الموضوع دا تحس ان الدوله ليس فيها رقابه علي الطرق ولاكاميرات ولا اهتمام السواق عارف ان مافيش حد هيحاسبه ان الناس في الدول بره بيقولي انتم بلد فوضي لوسيارة دخلت في سيارة بينزلو يضربوا بعض ويمشوا بسرعه فائقه ومافيش اهتمام عاوزين يكون فيه سياحه ازاي والله انا اولادي بيخافو يذهبو الي الجامعه بسبب الميكروباص

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى

امنيه

يارب فى يوم واحد كل الميكروباصات والتكاتك فى جمهريه مصر العربيه ينقلبوا بس بدون ركاب ونخلص منهم ونعيش حياه حلوه جميله

عدد الردود 0

بواسطة:

نبيل

مسخرة

دفن الجثث. وفتح. الطريق الى متى ودم هؤلاء فى رقبة مين

عدد الردود 0

بواسطة:

م فهمي الغزالي

عوده المرور من هيبه الدوله

علي وزاره الداخلية رفع مستوي المرور ليصل لمستوي باقي الإدارات لتحقيق الأمن وعوده هيبه الدوله. فيما يلي برنامج علاجا للإصلاح برنامج عمل للاداره العامه للمرور - منع السير عكس الاتجاه لكل انواع السيارات - القضاء علي الوقوف العشوائي بمواقف الميكروباس ومنع غلق الطرق حول المواقف - الغاء لوحات السيارات ذات الأرقام متناهية الصغر( فيوم/ دمياط/ شرقيه/...)حيث ان استمرارها اهانه للقانون واحباط للمواطنين الشرفاء - تسويه المخالفات علي لوحات التسيير قبل تسليمها لملاك سيارات اخرين وذلك لعدم تعريض مستخدمي اللوحات الجدد لظلم غير مبرر - مراجعه بند ملصق الداخلية الذي لايزال يسدد ثمنه ملاك السيارات وهو لايصرف منذ اكثر من اربعه سنوات - أعاده دراسه احتكار شركه منتجه لطفيات الحريق لفحص طفيات المواطنين وتفنن موظفيها لبيع منتجاتها للمواطنين - تنفيذ وعد الداخليه بتوزيع المثلث وشنط الإسعاف مجانا - توافر اللافتات الإرشادية بالطرق وصيانتها واستبدال التالف والمفقود ، مثلا مدخل مدينه العبور من طريق القاهره الإسماعيلية الصحراوي - ان انتظام المرور واحترام وتطبيق قوانينه هو احد مؤشرات هيبه الدوله التي يجب ان نستردها بكل قوه وأسرع مايمكن

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة