محمد صبحى :"لو ملكش شغلانة خالص ممكن تشتغل فى الإعلام"

الأحد، 06 ديسمبر 2015 12:25 ص
محمد صبحى :"لو ملكش شغلانة خالص ممكن تشتغل فى الإعلام" محمد صبحى
كتب أحمد عبد الرحمن

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
تناول الفنان محمد صبحى، أزمة الاختيار فى حياتنا عبر برنامجه "مفيش مشكلة خالص"، على فضائية "سى بى سى"، مستدلاً بقول الشاعر صلاح جاهين :"لا تجبر الإنسان ولا تخيره يكفيه ما فيه من عقل بيحيره، اللى النهاردة بيطلبه يشتهيه هو اللى بكرة هيشتهى يغيره".

تابع :"من ضمن مهاراتنا فى الاختيار، لو بتعرف تجيب أجوان حلوة نختارك رئيس نادى، ولو لواء متقاعد نختارك رئيس اتحاد ملاك عمارة، ولو ملكش شغلانة خالص ممكن تشتغل فى الإعلام".

وتسائل صبحى :"هل الإنسان له حق الاختيار أم هو مجبر على اختياره؟"، مشيرا إلى أن الإنسان يولد بدين ووطن وعقيدة لم يختارهم ومع ذلك يظل طول عمره يدافع عنهم بإيمان ويعيش الإنسان فى طفولته التى لم يختارها، ونزرع فيه عندما يكبر يكون شبه شخص آخر، ويكبر ويتعلم تعليم لم يختاره.

وأوضح أنه عندما يعمل لم يكن له الحق فى اختيار وظيفة يحبها على قدر ما يوافق على وظيفة عبر الواسطة، حتى اختيار شريكة حياته ليس حر 100%، ولم يكن لأنه يحب ولكنه "كويس"، ولو تركه سيكون لشخص أخر، أى اختيار قائم على الخوف، لأنه خايف ميلاقيش حد زيه، رغم أنه ممكن يلاقى اللى أحسن منه، لحد ما بقى فى حياتنا ثلاث أشياء "حد حبيناه وحد حبنا وحد تالت خالص اتجوزناه".

وذكر صبحى، أن هناك تساؤل فى الإمتحان "اختار من بين الأقواس"، فيتم الاختيار ولكن من بين الأقواس فقط، فلسنا قادرون على الابتكار، مستطرداً :"معندناش شجاعة اننا نختار من دماغنا".








مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة