"فوكاليز" مجموعة قصصية جديدة لـ"نهى الماجد" عن "دار العلوم"

الثلاثاء، 25 أغسطس 2015 07:00 ص
"فوكاليز" مجموعة قصصية جديدة لـ"نهى الماجد" عن "دار العلوم" غلاف فوكاليز
كتبت آلاء عثمان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
صدر حديثًا عن دار العلوم للنشر، المجموعة القصصية "فوكاليز" للكاتبة الشابة نهى الماجد، الغلاف من تصميم مى مجدى، وتضم 5 قصص منها، شبّاك أخضر، وفقدان مؤقّت فى الذاكرة، وفوكاليز.

وتأتى قصص المجموعة متنوعة الحجم، وتكشف عن أجواء نفسيّة للشخصيات بأسلوب بسيط يصل للقارئ، كما أن الأجواء تتميّز بكونها بين الواقع والخيال.

تعتبر "فوكاليز" هى المجموعة القصصية الثالثة للكاتبة، وذلك بعد كتابى "ما بين السطور حواديت" عن دار ليلى للنشر، و"قسمة ونصيب" عن دار الحلم للنشر.

يُذكر أن الكاتبة نهى الماجد مدوِّنة وقاصّة مصرية، ولها أكثر من مشاركة فى عدة كتب جماعية منها كتاب "أبجدية إبداع عفوى" الذى ضَمّ أكثر من 80 مدوِّن على مستوى الوطن العربى.

ومن أجواء المجموعة:

"نادر جدًّا لمّا بجرى.. الإحساس ده بيبقى مختلف..إنّك تجرى عشان مش عايز حاجة تمسكك! يمكن أنا بحس بنجاحى ف الحالة دى بس..لمّا بهرب! بس الغريب..إنه يوم ورا التانى بنسى أنا كنت بهرب من إيه وبجرى ليه؟! دايمًا حاسّة إنى بَعيد كل حاجة م الأوّل، أو إن كل حاجة هى اللى بتعيدنى..وواخدانى كذا لَفَّة! إن كل إللى بيتهيّألى إنه جديد، مش جديد ولا حاجة! دا بيتعاد بحذافيره، لكن أنا اللى بنسى..بس بنسى ليه؟ دا إللى نفسى أعرفه!".


موضوعات متعلقة..


مدير القومى للترجمة:خطة تسويقية جديدة لكتب المركز وإقامة معارض بالجامعات










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة