وزير التموين "متقشف" بفندق بـ7 ملايين جنيه فى كاريكاتير "اليوم السابع"

الثلاثاء، 23 أغسطس 2016 08:01 ص
وزير التموين "متقشف" بفندق بـ7 ملايين جنيه فى كاريكاتير "اليوم السابع" كاريكاتير "اليوم السابع"

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

سلط الكاريكاتير الساخر لـ"اليوم السابع"، إقامة وزير التموين خالد حنفى فى أحد الفنادق بـ7 ملايين جنيه.  

 

ورسمت ريشة فنان كاريكاتير محمد عبد اللطيف، صورة تخيلية لأحد المواطنين يسخر من إقامة الوزير بالفندق، تزامنا مع مطالبات الحكومة المصريين بالتقشف، حيث يقول المواطن: "نفسى اتقشف ولو ليلة مع وزير التموين فى الفندق".

 










مشاركة

التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

zico

اذا كان رب البيت بالدف ضارب فشيمت اهل البيت الرقص

هو اظاهر فاكر الوزاره دى بتاعته يعمل فيها الى هو عايزه وبس فرحان بمنظومة الخبز والناس مش لاقيه تاكل والاسعار ولعت وحضرته خاربها فى الوزاره ويقولك فى اختلاس ورشاوى فى الصوامع يعم دا الدنيا خربانه ولا حد بيحاسب حد

عدد الردود 0

بواسطة:

khaled soudi

قل / يابا علمني الخيابيه

يعالم لأنتوا عاوزين ترحموا ولا تخلوا رحمه ربنا تنزل . يعني هما لما كانوا مصاصين دماء الشعب عيشين فول بورد في الفور سيزون وكان العمال الشغالين في مصانعهم مبيخدوش مستحاقاتهم وكانوا واقفين تحت الفندق الفخم محدش من الكريكاتيريه كتب ولا رسم . سيبوا الراجل يعيش واهوه يشغل الفندق والناس تاخد اجره والكل يعيش .

عدد الردود 0

بواسطة:

هادى السبيل

يا بلدنا يا غريبه فيكى حاجه محيرانى نزرع القمح فى سنين يطلع اللص فى ثوانى

الله يكون فى عونك يا ريس عبد الفتاح يا سيسى قمح مصر اتسرق نصفه من الصوامع يعنى المسئول اللى هايقف امام الله سارق قمح الغلابه هايقول ايه لربنا لما يقف بين ايديه عريانا مستوحشا قلق الاحشاء حيرانا هايقوله كنت بكون مستقبلى وبامن مستقبل اولادى عاوزين يا ريس قضية صوامع القمح اللى اتسرق دى تكون محور اهتمامك ونشووف المسئولين دول وهما بيتعاقبوا فى الدنيا فانت الامين على خزائن الارض وها نحن نزرع القمح فى سنين ويطلع لنا القرع فى ثوانى قال المهندس مجدي ملك مكسيموس، رئيس لجنة تقصي حقائق القمح، إن اللجنة أجرت 9 زيارات لـ 12 صومعة للقمح وإجمالي ما تم اكتشافه من عجز يمثل 50% من المخزون بهذه المواقع، رغم تأكيد لجان التموين أنها سليمة 100%.

عدد الردود 0

بواسطة:

وائل

اين اختفى الضمير واين ذهبت القيم والاخلاق والمثل العليا ؟

نصر السادس من أكتوبر يعد فى نظرى من أهم روافد الإسلام والدين والتضحية فى السبعينيات وإحياء الموات فى الشعب المصرى من جديد، وهو الذى ضخ فى شرايين مصر من جديد روح العزيمة وحب الشهادة فى سبيل الله والبذل والفداء وحب الأوطان والأمل فى غد أفضل بعد أن كادت هذه المعانى أن تندثر. والمتأمل لتاريخ مصر الحديث لن يجد فى أيامها أياما أجمل من هذه الأيام وأفضل منها، فقد مرت أيام الحرب كلها دون أن تسجل محاضر الشرطة جريمة سرقة واحدة فى ربوع مصر كلها ولم تسجل محاضرها مشكلة أو خناقة أو حادثا تعدى بين مصريين فى طول البلاد وعرضها، وهذا لم يحدث فى تاريخ مصر سوى وقت المحنه فكانت المحنه وكانت المنحه محنة حرب ومنحة نصر على اليهود فهل الشعب المصرى سيستيقظ من جديد ويعيد حساباته واللى بيسرق يبطل يسرق واللى بيرتشى يبطل يرتشى واللى بيزنى يبطل الزنا واللى بيقتل فى الجنود واللىبيتعدى الحدود هايقف عند حده ويتقى ربنا فى مصر فاين اختفى الضمير واين ذهبت القيم والاخلاق والمثل العليا ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

عصام النحال

وزاره هايسه وشعب لايس

منين يحسوا بينا ورئيس الحكومه نفسه جاي من وزارة البترول ... من البرج العالي مرتبات وحوافز وارباح الخ الخ الخ فده عادي عندهم المصروفات دى ف وزارة البترول عاديه مش اوفر العيب عند الشعب الفقير الكحيان الغلبان ابن ستين ك........

عدد الردود 0

بواسطة:

mondy

الورير الى يشوف شغلة لازم يتفرم-من مافيا الفساد

التعليق فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش قلب الاسد

حنفى ع النيل هايص والشعب فى طوابير التموين لايص

.....

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد الكردى

أخبار سوده ومنيله

حسبى الله ونعم الوكيل . نسيب أحمد عز . يطلع لينا وزير التموين . نفسى اسأله . هذه الأموال ما بتصعبش عليك ؟ الشعب ما بيصعبش عليك؟ مصر ما بتصعبش عليك ؟ يا أخ إللى ما يبصش من الغربال يبقى أعمى . ( لك رب كريم يا مصر ) . ربنا كبير أوى وما طار طيرا وارتفع إلا كما طار وقع

عدد الردود 0

بواسطة:

حفاة الوطن

لا تتعجب من ذلك ففى مصر شبكة فساد كبرى لها فروع في كل مكان وتعمل علنا مش زى زمان في السر

شبكة الفساد الكبرى لها نواب في البرلمان ووزراء يعملون لحسابها ولها اعضاء في مواقع هامة في كل مكان ومهما كتبت عنهم وعن فسادهم فانت كمن يحرث في البحر ويكفى اننا اتحرق دمنا بالامس ونحن نرى سحر الهوارى ترأس لجنة الشباب والرياضة رغم انه عندها حكم غيابى بالحبس 5 سنوات غيابيا في قضية جنائية صحيح اللى اختشوا ماتوا لانه زمان كان اللصوص يعملون سرا اما الان فعنا وبمنتهى البجاحة خاصة وهم يرون عز يتمتع بشركاته للحديد والصلب وكذلك بعض رموز الفساد ايام مبارك !!

عدد الردود 0

بواسطة:

امل

اتقوا الله

نفسى قبل ما الواحد ينصح الناس يبص على نفسه الأول ينصح الناس بترشيد إستهلاك الكهرباء وهو فى شقته تكييف فى كل غرفة يأكل الناس رز التمويين على ما تقعد ست البيت تنقى فييه ساعة ويارتنا لاقيينه ياإما يكون بلاستك ومتعرفش تاكله يصيفوا فى ارقى القرى السياحية ومستكتريين على محدودى ى ى ى ى الدخل يصيف فى جمصة اللهم لا حسد عليههم ولكن انا بكلم من يحكم لأنه سوف يحاسب على ما يعانيه عامة الشعب .... فى قلبى كلام كتيير ربنا يرحمنا ويرحمهم.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة