بالفيديو والصور.. قاطنو مساكن الإيواء يعتصمون أمام حى غرب شبرا للمطالبة بشقة

الثلاثاء، 09 أغسطس 2016 02:58 م
بالفيديو والصور.. قاطنو مساكن الإيواء يعتصمون أمام حى غرب شبرا للمطالبة بشقة الأهالى المتضررين يعتصمون بحى غرب شبرا الخيمة
القليوبية – محمد قاسم

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أعلن ما يقرب من 36 أسرة بالقليوبية من ساكنى دار الإيواء اعتصامهم أمام حى غرب شبرا الخيمة، لمطالبة المحافظ  بسرعة منحهم وحدات سكنية من المخصصة لتلك الحالات.


وقال الأهالى المعتصمين أمام حى غرب شبرا الخيمة لـ"اليوم السابع"، "إحنا مش هنمشى غير لما يشوفوا لنا حل"،  المسئولون كل واحد فيهم بيروح ينام وسط ولاده وإحنا أطفالنا كل يوم بتنام على الأرض.

 

وأضاف الأهالى "إحنا عايشين وصابرين داخل مساكن الإيواء بشبرا الخيمة من 5 سنين وكل يوم بيوعدونا بشقة، ولكن وعودهم لم تتحقق حتى الآن، وفى أسر مكونة من 6 و7 أفراد عايشين فى حجرة واحدة بدار الإيواء، والحمام مشترك لكل 3 أسر، قائلين " إحنا لو حيوانات كانوا اهتموا بها !".
 

وأكد الأهالى "إحنا مش هنمشى من الحى إلا إذا حصلنا على شقة وده حقنا، لأن أطفالنا لازم تعيش زى كل الناس، فهم لا ذنب لهم أن ظروف أسرهم المادية صعبة".

من جانبه قال المحاسب علاء النادى رئيس حى غرب شبرا الخيمة لـ" اليوم السابع"، إنه تم الاستقرار على تسكين 18 حالة فقط من الـ 36 أسرة الموجودين بدار ضيافة حى غرب والباقى من سكان دار إيواء شرق شبرا الخيمة، واخترنا من أثبتت اللجان أحقيتهم فى السكن، مؤكدا أن وزير الإسكان لم يوافق إلا على تسكين المتضررين من "شرق" بتلك الوحدات السكنية على أن يتم تسكين الباقين فى مرحلة ثانية، مؤكدا  " الحل مش فى إيدى".
 


قاطنو مساكن الإيواء يعتصمون أمام حى غرب شبرا... by youm7

 

 


الأهالى المتضررين يعتصمون بحى غرب شبرا الخيمة

سكان الإيواء يطالبون محافظ القليوبية بالحصول على شقة

جانب من اعتصام الأهالى

اعتصام المتضررين بحى غرب شبرا الخيمة









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة