"الإحصاء": 4.2 مليار دولار قيمة تحويلات المصريين بالخارج خلال 3 أشهر

الأحد، 11 سبتمبر 2016 01:07 م
"الإحصاء": 4.2 مليار دولار قيمة تحويلات المصريين بالخارج خلال 3 أشهر المركزى للتعبئة العامة والإحصاء
(أ ش أ)

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
أظهر الجهاز المركزى للتعبئة العامة والإحصاء، تراجع تحويلات العاملين المصريين بالخارج خلال الربع الثالث من عام (2015 / 2016) ليبلغ 4.2 مليار دولار مقابل 4.9 مليار دولار خلال الفترة المناظرة من عام "2014 / 2015".
 
 
وأضاف فى نشرته الشهريةأن صافى الاستثمارات الإجنبية المباشرة شهدت ارتفاع خلال الربع الثالث من عام 2015-2016 ليبلغ 2.8 مليار دولار مقابل 2.5 مليار دولار مقارنة بالربع ذاته من العام السابق عليه.
 
ولفت إلى أن الاتحاد الأوربى أكبر مصدر لتدفق الاستثمارات بالداخل خلال الربع الثالث من عام 2015-2016 واستحوذ على نسبة 65.2% من جملة التدفقات، وجاءت الدول العربية فى الترتيب الثانى حيث استحوذت على 22.9%، واحتلت امريكا الترتيب الثالث بنحو 2.8%، وجاءت نسبة تدفقات باقى دول العالم ما نسبته 8.6%.
 









مشاركة

التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

مهاب عز الدين محمود

ولسه هتقل

ولسه هتقل لحد ما تبقى صفر واكدبو على نفسكو وقولو عصابات بتاخد فلوس المغتربين حتى كدبه غبيه زيكم بقى فيه حد هيدي فلوس لحد ميعرفهوش واللى نازل ده مش فيه تفتي وجمارك وحد للفلوس اللى بتبقى معاه؟ يا ساده تحويلات المغتربين بتقل وهتبقى صفر لان المغتربين غاضبين وخصوصا بعد تصريح محافظ البنك المركزي 10000 دولار مقابل الاعفاء يا اخي انا لو معايا المبلغ ده اشتري من مصر احسن الناس هنا رواتبها 250دولار يا مؤمن لكن انتو بتعملو ده عشان تقولو احنا وافقنا للمغتربين اهو بس هما اللى م موافقين احنا عملنا اللى علينا مع ان في الحقيقه روطكم تعجيزيه انتو بتحمو تاجر بيبيع العربيه بضعف تمنها وفرز 3 وبيدفع جمارك 10000 جنيه على العربيه الجديده اللى هيبيعها بينما المغترب بيدفع اقل حاجه على سيارته المستعمله 40000جنيه خليكو كده احنا قدمنالكم الحل بمروع متكامل يدلخ للبلد 12مليار دولار خليكو كده لما نوقف التحويلات اجرو ورا القروض والفوايد خليكو كده لحد ما ازمة المواطن فى الداخل تزيد ويحاكمكو على الفل في حل المشاكل الاقتصاديه اللي وقع نظا مبارك في الاول انه مستمع للمطالب لحد مالامر تطور والغضب زاد خليكم كده واجرو ورا القروض والفوايد اهي حلوه برضه

عدد الردود 0

بواسطة:

نعيم البيلي

المغترب

تحركوا بآدمية في موضوع الاعفاء الجمركي هتلاقوا الخير لكن هتتعاملوا بجشع في شروط الاعفاء الجمركي هيزيد الغضب وساعتها مفيش تحويلات خالص لاني انا اللي تعبت وشقيت واتغربت على حفنة من الفلوس وعارف ازاي هاستفيد منها طالما الدولة لا تتعامل بآدمية مع المغترب.. راعيني بعين اراعيك باتنين ... في كل مناقشات القرارات الخاصة بالمغترب دايما بيتعامل كأنه واقع على كنز وثروة مهولة .. الكنز ده هي صحته وعافيته وليالي بيعشها بعيد عن اولاده ... بيكفي انه يرجع اخر الليل مرمي في غرفة من اربع حيطان اقل شيء 9 اشهر في السنة... في النهاية كل المغتربين منظرين الاعفاء الجمركي وتأكدوا ان جميع المغتربين منتظرين القرار وعلى يقين كامل بأن هناك شروط تعجيزية وتأكدوا ايها الحكماء وعباقرة القرارات اللي بتجيب فلوس كتير جاهزين لردود افعال كثيرة لقرارات معاليكم..

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

شالوا المجموعه الاقتصاديه بالحكومه منذ بضعه اشهر ....فجاءات .. مجموعه اقتصاديه اسوا من التى قبلها

...كل تركيز الحكومه الان على الاقتراض والضرائب وليس الاستثمار والانتاج...

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة