"شعبة الكوافير" تعرض إدراج مادة تصفيف الشعر على "التعليم" نهاية يناير

الخميس، 12 يناير 2017 08:00 ص
"شعبة الكوافير" تعرض إدراج مادة تصفيف الشعر على "التعليم" نهاية يناير محمود الدجوى رئيس شعبه الكوافير بغرفة القاهرة
كتبت أسماء أمين

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال محمود الدجوى رئيس شعبه الكوافير بغرفة القاهرة، إن الشعبة تعد حاليًا الخطة التدريبية التى طالبتها وزارة التعليم لإدراج مادة تصفيف الشعر فى المواد التعليمية.

 

وأوضح رئيس شعبه الكوافير، لـ"اليوم السابع" أنه سيتم عقد اجتماع بحضور نائب الوزير التعليم الصناعى لعرض الخطة فى 30 الشهر الجارى.

 

وأشار "الدجوى" إلى أنه تم ترجمه مناهج التعليم فى المدارس الفرنسية باللغة العربية لتتناسب مع نوعية التعليم فى مصر، بالإضافة إلى تدريب متدربين لتدريس مادة التجميل عن طريق شركات التجميل والإنفاق على مرتباتهم.

 

وأوضح رئيس شعبه الكوافير، أن محمد الصغير أعلن تضامنه فى تفعيل هذا المشروع، ومساندته ليكون الراعى الرسمى له، كما أعلن تقديم مبنى أكاديمية خاصة له مكونة من 4 أدوار لدعم المشروع فى إعداد المدربين.










مشاركة

التعليقات 8

عدد الردود 0

بواسطة:

م نبيل

الغاء تدريس مادة الدين ومناقشة تدريس مادة الكوافير

دولة العلم والايمان طيب الواحد ياخد درس خصوصي عند مدام رندا الكوافيرة؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

abebo1255

دايخ فى زمن بايخ وحزين فى زمن......

شوية وشركه قطونيل هتقول درسو ماده تنسيق ملابس داخليه ولبس بوكسرات .. ياراجل عيب علىك

عدد الردود 0

بواسطة:

حمدى عباس ابراهيم

للاستاذ نبيل [1] (واذا اردنا أن نهلك قرية أمرنا نترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول فدمرناه تدميرا)

أعلم انك تتهكم وتسخر بما قلت لكن صدقنى أن من أشد المؤيدين لهذا الفجر . معذرة اقصد لهذا الفكر : تعليم تسفيف الشحر وتلميع الجلد وحياكة بدل الرقص وعمل مسابقات لاظهار ابداعات السباب فى ابتكار أزياء أكثر اثارة تكشف عن كل ما غنض من جسم المرأة فى اطار الحشمة العالمية وان كان الاعلام بدءا ذلك من سنين فى مختلف برامج التوكشو والمسابقات : مين أسهر مترب زعبى وازدهر باإغنية أنا باكره اسرائيل .

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس استشارى/محمد حافظ

كده صح

الدول المتقدمة تقوم بالتدريس لكل المهن حتى يكون الخريج متدرب بشكل علمى وعملى والمطلوب باقى المهن مثل صانع الاحذية وخياط تفصيل الملابس والستائر وغيرها

عدد الردود 0

بواسطة:

علاء

التعليقات من 1 الى 3

فى فرنسا مهنة الكوافير ومراكز التجميل دراسة لانها لو اهملت تنقل الكثير من الامراض ثم ان الله جميل يحب الجمال

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

ده قرار محترم والمفروض فعلا الاهتمام بتعليم مهارات وحرف ومهن داخل المدارس

في اوربا والدول المتقدمة بيعلموا كل المهن والحرف والمهارات داخل المدارس بشكل احترافي وعشان كده الصنايعي في اوربا والدول المتقدمة هو امهر صنايعي في العالم وياريت النوع ده من التعليم يعمم على كافة المدارس مش بس التعليم الفني .

عدد الردود 0

بواسطة:

يا بلد يا عدوة النظام والقانون

في أمريكا لازم تدرس سنتين على الأقل وشهادة

ونفس الوضع بالنسبة للسباك والكهربائي ولازم يبقى ليه شركة حتى لو كان هو الوحيد فيها ، مش اى واحد معدي في الشارع يبقى كهربائي سباك حلاق ، هنا في أمريكا كل خطوة وكل نفس بقانون و الكهربائي أو السباك أو الميكانيكي أو الدكتور اللي يتسبب في أخطاء جسيمة بيلغوا رخصة العمل بتاعته للأبد ، عشان كده كلهم ماشيين زي الألف ، لإن الدراسة مكلفة واللي بتتلغي رخصة العمل بتاعته أحسن له يموت

عدد الردود 0

بواسطة:

حر

كلام صح . وسيبك من المتخلفين

كل مهنة في العالم لها دراسه و شهادة . خد عندك في النمسا . حلاق و كوافير - خباز - بياع في محل - نجار - ميكانيكي - حداد ألخ كل أنواع الحرف التي تتخيلها حتى الزبال . كل واحده لها معهد و تحتاج 4 سنين عمل في مكان تحت التعليم " lehrling " زي صبي كده في مصر . ودراسة في نفس الوقت . 5 أيام في العمل و يوم في المعهد على الاقل حتى تحصل على شهادة لمزاولة المهنة . كفاية فهلوة . شيء يدعو للعجب ان تلاقي ناس مش عاجبهم من منطلق الدين وكإن الدين يحرم أن تتقن الناس عملها . ويقولك فسقو فيها . وكإن تعليم الحلاقة كفر و شرك !! ولما يطلع واحد عربجي يعمل فيها دكتور و يقول للناس اشربو بول بعير تخف !! مبنسمعلهمش صوت . هوه ده اللي يعجبكم ؟ اه نسيت أصل البخاري اللي انتو بتعبدوه وتشركو بيه ربنا قال كده !! .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة