بالصور.. طالبات المدينة الجامعية ببور فؤاد يتسلمن غرفا تحت التشطيب

الثلاثاء، 03 أكتوبر 2017 07:50 ص
بالصور.. طالبات المدينة الجامعية ببور فؤاد يتسلمن غرفا تحت التشطيب غرف طالبات مدينة بور فؤاد تحت التشطيب
كتب إسلام جمال

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

حالة من الإهمال تواجه طالبات جامعة بورسعيد، المقيمات فى مدينة بورفؤاد الجامعية، حيث ما زالت غرف المدينة تحت الإنشاء، ويتم تسكين الطالبات فى غرف بها مؤن رمل وأسمنت، دون أن يتم الانتهاء من تشطيبها أو تجهيزها.

 

وشارك عدد من الطالبات خدمة صحافة المواطن، بصور لغرفهن داخل المدينة، وقالت إحداهن :" بيتم تسكينا فى هذه الغرف، الطالبات هم اللى بيشيلوا الرمل والحاجات اللى باقيه من أعمال الصيانة".

 

والطالبات يستلمن الغرف ويقمن بتنظيفها وجمع بواقى المؤن الموجودة بداخل كل غرفة، ويتوجب عليهن تأجير عمال لمساعدتهن فى رفع مستلزمات غرفتهن من مكاتب ودواليب وأسرة.

 

وقالت طالبة أخرى، إن الغرفة ذات المساحة الضيقة يسكن فيها 8 طالبات، ولايوجد أى عمال نظافة بأدوار مبانى المدينة، ودورات  المياه لا يمكن لآدمى أن يستخدمها تملؤها مياه الصرف والأحواض مسدودة والروائح الكريهة حدث و لاحرج.

 

إضافة إلى كل هذه المعاناة، لا تتوافر بالغرف مراوح للتهوية، ولا توفر المدينة إلا 3 مكاتب ومقاعد خشبية لكل غرفة، رغم أن الغرفة الواحدة يسكن بها 8 فتيات.

 

أرضية الغرف
أرضية الغرف

الأحواض غير نظيفة
الأحواض غير نظيفة

جانب من الغرف
جانب من الغرف

جانب من دورات المياه
جانب من دورات المياه

رمال بالغرف
رمال بالغرف

غرف الطالبات
غرف الطالبات

مؤن داخل الغرف
مؤن داخل الغرف

شاركونا فى تحرير المواد الصحفية بإرسال الصور والفيديوهات والأخبار الموثقة لنشرها بالموقع والجريدة المطبوعة، عبر خدمة "واتس آب اليوم السابع " برقم 01280003799، أو عبر البريد الإلكترونى send@youm7.com، أو عبر رسائل "فيس بوك"، على أن تُنْشَر الأخبار المُصَوَّرَة والفيديوهات باسم القُرّاء.









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

maged

مصر ام الدنيا

والله الواحد مش عارف يقول ايه غير انها قله ادب واهمال حد يقولي مال ده بالحرب علي الارهاب وعلي اني الدوله بتعاني وفيها مشاكل وعدد السكان وكل الكلام الهري الي ملوش ستين مليون لزمه وبيقولوه عشان ميبينوش تقصرهم واهملهم اقسم بالله دي اسمها فوضي ومولد وصحبه غاااااااااايب مين المسؤل عن المنظر الي فالصور ده يعني ايه طالبت مدينه جامعيه المفروض انها محترمه بتخضع لوزير التربيه والتعليم يدخلو العام الدراسي ويروحو سكنهم يكون بالشكل ده للأسف ده كله بسبب عدم الرقابه والمتابعه والمحاسبه للأسف محدش بيتحاسب فمصر

عدد الردود 0

بواسطة:

عبد الواحد الطرشوبي

المشكلة فينا إحنا الشعب مش بنقدر ولا عندنا انتماء

بدل ما نشكي نبتدي بنفسنا و نبعد الرملة عن الباب و بدل ما نندب نحمد ربنا إننا مش زي سوريا والعراق ، وكما قال المثل ، بدلًا من أن تلعن الظلام ، ولع في نفسك

عدد الردود 0

بواسطة:

Saleh

مهرجان

اهم حاجة ان مهرجان الجونة نجح بلا طالبات بلا بتاع

عدد الردود 0

بواسطة:

نهى معتز

الووووووو يا محافظ الشو الاعلامى....😱😱😱👀👀

👀👀 مشمش 👀👀

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة