مدير "مرور القاهرة": سايس السيارات يحصل على أموال بالمخالفة للقانون

الأربعاء، 22 مارس 2017 12:06 م
مدير "مرور القاهرة": سايس السيارات يحصل على أموال بالمخالفة للقانون مؤتمر التوعية ضد أخطار حوادث الطرق
كتب عبد الرحمن سيد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أكد اللواء علاء متولى مدير الإدارة العامة لمرور القاهرة، أنه يتم تحرير 50 محضرا بشكل يومى لسايس جراجات السيارات، بسبب ابتزازهم لسائقى المركبات المختلفة، للحصول على مبالغ مالية مقابل ركن السيارات داخل الجراج.

 

وأضاف مدير مرور القاهرة، خلال فعاليات المؤتمر الثامن عشر لجمعية طب أطفال الأزهر، أن مهنة سايس السيارات غير شريفة، ولا يحمل أى تراخيص لمزاولة المهنة، ويحصل على مبالغ مالية من المواطنين يعاقب عليها القانون، مناشدا المواطنين بالإبلاغ عن أى سايس يبترزهم من أجل ركن السيارات بالطريق. .

 

 










مشاركة

التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد على

136

انا من سكان المهندسين وهنا معروف ان اى مكان هوا خاص بالسياس ( البلطجيه ) ومحدش يعرف يركن الا وهيرجع يلاقى العربيه مخبوطه او مكسورة حاولت الاتصال بالرقم 136 وافادونى بان الرقم دة للقاهرة فقط ولا يخص الجيزة وادونى رقم تانى للجيزة 01205344444 اتصلت عليه ورد بانه غير مسؤول ويجب عليه الذهاب الى القسم لعمل محضر للسايس الرجاء الافادة

عدد الردود 0

بواسطة:

محطة طوسون بشارع شبرا

اا

بائع يفترش الرصيف وكلما أتت سيارة للركن على محطة الاتوبيس طلب منه الوقوف عموديا على الرصيف ويأخذ على كل سيارة 5 جنيه . في الوقت ذاته ولتوسيع منطقة النفوذ قام بنقل صناديق القمامة للجهة الأخرى حتى يتسع المكان لوقوف السيارات . علما بأنه يقفل الطريق على الركاب الجالسين باستراحة انتظار الاتوبيسات.

عدد الردود 0

بواسطة:

moh

متواجدين عند كل المولات والميادين والمصالح الحكومية

ابعث حملات عند هذه الاماكن

عدد الردود 0

بواسطة:

Dr Tarek

وماذا يفعل سائق السيارة؟

تصريح جهبذي... ماكناش عارفين ان السايس بياخد فلوس بالمخالفه للقانون.... واين هو هذا القانون.... ومن يطبق القانون ... اليس هو السيد الفاضل صاحب التصريح.... اضطررت للركن تحت كوبري الازهر وطلب مني البلطجي اللي عامل سايس جهارا نهارا 15 جنيه في الساعه (خمسة عشر جنيها في الساعه).... طيب فين بقي الشرطة اذا كان البلطجية واضعين سلاسل تحت الكوبري وعاملين غرز تحت الكوبري ويرجع يقول قانون!!!!!!!!.

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

جراحات المحافظة !

اعتاد كلما ذهبت وسط البلد الى ركن السيارة بجراح العتبة، ولكن فى الفترة الاخيرة استجدت ظاهرة وهى وقوف احد العاملين بمدخل الجراج يقوم بتحويل السيارات بعيدا بحجة امتلاء الجراج وعدم وجود أماكن، ولكن اكتشفت ان الامر يتعلق بالرغبة فى الحصول على المعلوم قبل صعود الجراج، وقد قمت بالفعل بدفع المعلوم اكثر من مرة واتفاجأ عند صعودى ان هناك أماكن متوفرة عديدة ولا توجد مشكلة وان السبب هو الحصول على المعلوم ، ورغم ذلك فمازلت أقوم بالدفع أنا وغيرى على مرأى من الجميع عند مطلع الجراج حتى يسمح بركن السيارة، والسؤال هل يقوم بذلك بعض العاملين دون علم إدارة الجراج ام ان الموضوع اصبح نفع واستنفع .

عدد الردود 0

بواسطة:

hisham

دول بلطجيه رسمي

نبلغ مين وفين.سيادتك الشوارع مليانه من الاشكال دى وكلهم بلطجيه رسمى ومسجلين ولومدفعتش متلاقيش سيارتك.انزل انت ورجالك اى منطقه اي منطقه وانت تشوف بعينك ازاى احتلوا الشوارع والارصفه غصب واقتدار.

عدد الردود 0

بواسطة:

حازم

نبلغ !!!

يا سيادة اللواء - نبلغ ده لما يكون حضراتكم نائمين - او عيونكم الساهرة اللي في كل شارع وكل حارة تكون هي كمان نامت - يا سيادة اللواء الموضوع مش مستخبى ومحتاج مجهود لمعرفته حضرتك روح على اي مول او مستشفى او مستوصف او حتى اي شارع جانبي وحاول تركن عربيتك ها تلاقيهم طلعوا عليك من تحت الارض - الموضوع عايز ارادة اكثر منها تصريحات للاستهلاك الاعلامي - والسلام امانة للقانون وتطبيق القانون

عدد الردود 0

بواسطة:

شريف

انتم منتظرين بلاغات

امام مرور عبود الركنة ب 20 جنبة و الدفع اولا قبل ما تركن اكيد المرور مش شايفهم

عدد الردود 0

بواسطة:

ايمن جورج

صباح الخير يا فاشل بيه " مدير مرور القاهرة "

روح سيادتك اقف قدام مرور الاميرية أو مرور السلام اللى هى قلب شغل سيادتك انا بتكلم قدام مرور الاميرية نفسه و اعقتد كاميرات المراقبة شايفة و مصورة كل شىء و شوف المهازل الشوارع واسعة و الركنات كتير بس البلطجية اكتر لانه ياما سيادتك متقاعس أو متواطىء أو فاشل أو جميع ما سبق و المرتب اللى بتصرفه من خزينة الدولة ده حرام فى حرام ....

عدد الردود 0

بواسطة:

سمير

ان القبض عليهم عادل ولكن نتمنا ان لا تقنن أوضاعهم مثل ما قال متحدث في محافظه القاهره

المشكله ان الدوله عندما تشاهد او تجد ان هناك استغلال من أفراد او تاجر وما الي ذالك نجد الدوله نفسها تعمل مثلهم بمعني ان الرسوم علي دخول السيارات مطار القاهره تضاعفت من خمسه جنيه الي عشره جنيه ورسوم الطرق تضاعفت نريد ان نعلم ما هو مبررات تضاعف الاسعار في هذا التوقيت ليس له ما يبرره وبعد ذالك يتحدث المسؤولين عن التاجر الجشع هل هذا ليس تناقض من المسؤولين عن رفع اسعار المذكوره حتي عربيه تحميل الشنط كلها أساليب تدل علي شي ليس له ما يبرره في هذا التوقيت وتعديل ضراءب الي اعلا وإنشاء ضراءب جديده وكلها صادره في فتره زمنيه قصير كفاكم لان التاجر الجشع الذي تتحدثون عنه لا يفعل اكثر من ما تفعلونه في ارتفاع الاسعار الي الضعف بين لحظه وآخره

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة