بالصور.. تفاصيل أسئلة البوكليت الثالث للجبر والهندسة الفراغية للثانوية

الأربعاء، 12 أبريل 2017 11:12 ص
بالصور.. تفاصيل أسئلة البوكليت الثالث للجبر والهندسة الفراغية للثانوية امتحانات بوكليت الثانوية العامة
كتب محمود طه حسين

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

ينشر "اليوم السابع" تفاصيل النموذج الثالث فى بوكليت الثانوية العامة، بمادة الرياضيات "الجبر والهندسة الفراغية"، والتى بدأ الطلاب أداء الاختبار الاسترشادى فيها صباح اليوم الأربعاء.

وتضمن نموذج الامتحان 19 سؤالا فقط موزعة على 14 صفحة، مخصص لها 30 درجة بها نقطتان اختياريتان فقط، ليصل إجمالى عدد الجزئيات التى يجيب الطالب عنها إلى 17 سؤالا فقط.

وأكدت طالبات مدرسة الأورمان شيراتون الثانوية بنات التابعة لإدارة الدقى التعليمية، أن الأسئلة يوجد بها جزئيات صعبة كما أن الامتحان طويل ولكن تجربة خوض الامتحان أهم مميزاتها هى إزالة الخوف من التجربة الجديدة. 

أسئلة البوكليت الثالث للجبر والهندسة الفراغية (1)
 
أسئلة البوكليت الثالث للجبر والهندسة الفراغية (2)
 
أسئلة البوكليت الثالث للجبر والهندسة الفراغية (3)
 
أسئلة البوكليت الثالث للجبر والهندسة الفراغية (4)
 
أسئلة البوكليت الثالث للجبر والهندسة الفراغية (5)
 
أسئلة البوكليت الثالث للجبر والهندسة الفراغية (6)
 
أسئلة البوكليت الثالث للجبر والهندسة الفراغية (7)
 
أسئلة البوكليت الثالث للجبر والهندسة الفراغية (8)
 
أسئلة البوكليت الثالث للجبر والهندسة الفراغية (9)
 









مشاركة

التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

ابوحمني

الخليج سبق من زمان

هذا الاختراع قديم ... دول الخليج تعمل به من زمان و انتم تعتبرونه اختراع جديد الاسئلة و الاجوبه في نفس الورقه من المتوسط ( الاعدادي )الي الثانوي نفس النظام مصر التي علمت الخليج اليوم دول الخليج سبقتها العملية ليست فلوس و امكانات ولكن عقول بتفكر وللاسف نقس واضعي الامتحانات من مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

حسين أحمد صديق محمد

تعليق و في نفس الوقت رد على تعليق رقم 1 .

أولاً تحياتي لصاحب التعليق رقم 1 بالفعل الخليج الفكرة عندهم من زمان بس تعرفوا إن المعلميين المصريين هما إلي عملوا كل الشغل دا هناك و بالذات في السعودية مصر أصل التعليم بدونها العرب ولا حاجة بس دالوقتي ظروف التعليم في مصر لا تسمح للمعلم للقيام بكل جهده و إخراج جميع الأفكار و الأنشطة المميزة و كمان مرتبه قليل جداً تعالوا نتكلم عن المدرس الغلبان إلي مش بيدي دروس اقسم بالله في مدرسيين ما لاقيين يأكلوا عيش حاف في الشهر و في مدرسسين بيلعبوا بالفلوس لعب فياترى نسيب الغلابة يموتوا ولا نتحرك و نقضي على الفساد ده هاتوا بس دولة عربية فيها سناتر تعليمية مش هتلاقوا مصر بس دا السوريين أصحابي بيقولوا لي مستحيل يكون وضع التعليم بمصر كدا إحنا في سوريا المدارس و بس و بالفعل كلامهم صح ....... سيادة الوزير طارق شوقي ... عارف و الله حضرتك بتتحرك خطوات إيجابية بتوجيهات من سيادة الرئيس عبد الفتاح السيسي لكن الشعب عايز كل حاجة في يوم و دا مستحيل استمر على المجهود إلي حضرتك عليه و لا تسمع للحاقدين ..... تعليقي الخاص بقى : أنا طالب في 3 ثانوي دي رابع سنة أقسم بالله العظيم أتظلمت كتير و عركم شوفتوا طالب يقولوا ليه أنت قدمت للامتحان في سنة كذا و ما دخلتش طب ازاي طب ما التديم ليه أوراق و سجلات فين كل داه و بعد كل دا حياتي كلها أدمرت و ما خفي كان أعظم في عهد الوزير السابق طلبت اقابل سيادته بس الحرس أستشروه فهو سعادته رفض وقال الحرس لي موضوع تافه الوزير مش فاضي :) طب مش سيادته الوزير لازم يسمع لمشاكل الناس كفاية المشوار بس للوزارة طب كفاية إني أخترقت ليهم صفحة شاومينج وقفلتها و بعد كاد شاومينج عمل صفحة جديدة و أستاذ أشرف من حراسة الوزير السابق عارف كدا كويس و معايا أدلة على كلامي و كمان قولت ليهم عايزي تسيطروا على امتحانات الثانوية أنقلوا امتحانات مدرسة البداري بالبداري بأسيوط لمحافظة اسيوط نفسها لأنه اللجنة دي لو مش عارف تكتب اسمك في الورقة هتنجح على مرة السنين أسألوا الجميع هناك لا أمن و لا شرطة الكلمة الاول و الاخيرة لاهالي مركز البداري تصوروا وقت الامتحان البيوت المجاورة للمدرسة وقت الامتحانات كل بيت بيضرب صاحبه من فوق على الأقل من الرشاش 20 طلقة و الصوت مسموع للسادة المدرسسين إلي بيراقبوا باللجان فالطلاب في الجنة بيقولوا للمراقبين نغش و نجح و لا ما تخرجوش من هنا تاني غير إلى القبر و أديكم سامعين صوت الرصاص و بالفعل بيغشوا و الورق بيجي ليه متجاوب من مكتبة اسمها محمديكو بالبداري و طبعا اليوم السابع عارف المكاتب إلي بتوزع اجابات عشان اليوم السابع عمل تقرير السنة السابقة عن ذلك و الامتحان بيتسرب قبل بدأه صباحاً فالكلام دا كله قولته ليهم وكانت المفاجأة الكبرى التي لا أنساه أبداً قولهم لي : ما احنا عارفين و عارفين غن في مناطق بعين شمس فيها كدا و عارفين إن بعض أبناء القضاه و الشرطة قدموا للامتجان بمدرسة البداري و مش من حقهم يمتحنوا .... فردي ليهم طب ازاي عارفين و ساكتين قالوا لي دا الامر ما لناش دعوة بيه .... طب لما الوزارة تقول كدا المدرسيين إلي بيراقبوا على الطلاب دي يقولوا ايه ؟!!!! نداء لسيادة الوزير طاريق شوقي وزير التربية التعليم ... ممكن اقابل حضرتك عندي شكاوي كتير و طرق لمنع الغش و تطوير التعليم و الله العظيم أدفع عمري كله و أقابل حضرتك دقيقة أرجو صوتي يوصل لسيادتكم

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة