ضبط ربة منزل جمعت بين معاشى التضامن وتكافل وكرامة بأسيوط

الجمعة، 23 يونيو 2017 11:02 ص
ضبط ربة منزل جمعت بين معاشى التضامن وتكافل وكرامة بأسيوط ضبط - أرشيفية
أسيوط - هيثم البدرى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

ألقى ضباط  وحدة مـباحث البريد بأسيوط القبض على   ربة منزل جمعت بين معاشى التضامن الإجتماعى ،وتكافل وكرامة  بمركز ساحل  سليم في محافظة أسيوط، حيث تم ضبط "م.  م. م"45 سنة، لقيامها بالاستيلاء على مبلغ (6761)جنيها من قيمة معاش التكافل والكرامة الخاص بها، وذلك عن طريق الجمع بين معاش تكافل وكرامة ومعاش الضمان الاجتماعي دون وجه حق.

بمواجهتها بما أسفر عنه الضبط اعترفت بارتكابها الواقعة وأبدت استعدادها لسداد المبلغ، وبالعرض على اللواء مدير الإدارة العامة لشرطة النقل والمواصلات، أمر باتخاذ كل الإجراءات القانونية وتحرير المحضر اللازم، وتم تحريرالمحضر اللازم وأرسل بالمتهمة لمركز شرطة ساحل سليم لقيده وعرضه على النيابة واتخاذ كل الإجراءات القانونية اللازمة.









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

التعليقات 8

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس/ مجدي المصري - القاهرة ...

يوجد من أمثالها الكثير ...

كثير من الزوجات الأرامل متزوجات بعقد عرفي وتصرف معاش زوجها .ونفس الشيئ صرف بطاقات التموين الكثير من العائلات تصرف مقرارات وحصص تموينية لتموفين من عائلاتهم ومن أيضاً المسافرين .. لذلك لابد من إيجاد طريقة لمنع مثل هذه الطرق الإحتيالية ..وللأسف تجد من يصرفها يحللها بطريقتة وبحجج واهية وأن الأسعار إرتفعت وما شابه ذلك ..

عدد الردود 0

بواسطة:

جوهرة

مليونيرية العوز

دة فيه ناس عندهم 10 افدنة زراعات موالح وقال الله قال الرسول ورفضوا يتنازلوا عن البطاقة من نفسهم مش دة حرام ؟ طيب ازاي اجهزة الدولة تكشفهم؟

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد علي

الحل لهذه الثغرات هو قاعدة بيانات واحدة

أن يكون لكل مواطن رقم قومي واحد يتم استخدامه في جميع المعاملات عن طريق قاعدة بيانات واحدة سوف يحل مشاكل كبيرة من هذه الحالة.

عدد الردود 0

بواسطة:

ابن مصر

تكافل وكرامة

فى ناس بتشتغل شغل حر بتدخل دخل كويس وفى ناس تجار بيكسبو الاف الجنيهات فى الشهر وبياخدو معاش تكافل وكرامة شعب فهلوى

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد معين

داء ومرض

والله العظيم اعرف ارملة مليونير واصحاب شركة تصنيع ادوية ضخمة يديرها اولادها المليونيرات ايضا وتطلب شهريا من مدير امن الشركة وهو صديقى وبالمناسبة هو لواء شرطة متقاعد ان يرسل لها السواق لاستحضار التموين وللعلم الخير اللى بيعملوه ولادها يارب يكون فى ميزان حسناتهم ولكى الله يامصر ويعينك ياريسنا ...

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى

صح كدة

من يخالف القانون يقع تحت طائلتة و يحاسب بدون رحمة و خاصا النصابين و الفاسدين الذين يحتالوا على المال العام بدون وجة حق

عدد الردود 0

بواسطة:

حمدى عباس ابراهيم

مهلا يابتوع امسك حراميييى ..

لو جمعتم قيمة المعاشين ستجدوه اقل من نصف قيمة معاش واحد فى أى الدول المحترمة . وهذا لا يعنى ان دولتنا مش محترمة فهى محترمة فقط بشعبها اللى نازلة طحن وطعن فيه ليل نهار وهو بيساعدها حتى فى ذلك تلمح بس من خلال بع المتنطعين من المسؤلين المتسلقين بأن الشعب همج فتجد الناس تانى يوم كلهم سياسيين مخضرمين ويبأكدوا ان مشكلاتنا كلها بسبب اننا شعب همجى . جبان . ندل . عصايا تجريه وصفارة تلمه .. فالامية والجهل بتدفع الناس لاعتناق أى فكر لمجرد انه فكر ومناهج القمع والقهر التى تنشأوا عليها منذ نعومة عظامهم - عيب اسكت اقعد ساكت ما تلعبش هاااا هاضربك هالسعك هديك حقنة هاجبلك العسكرى - كل ده بيدفع الناس الى عشق لغط الكلام والثرثرة وتكرار كل ما لقنوه من الطيزفليون العربى وهذا سر تحول عب ناسر وزارة المعارف لتعليم توطئة لطبع الناس : بالروح بالدم نفديك ياجبان . نفديك يا سادات . نفديك يا مبارك . نفديك يامرسى ..

عدد الردود 0

بواسطة:

عايده

يا استاذ/حمدي عباس

و ااية الحل في المشاكل دية ..دي مشااكل 65 سنة ..يعني الجيل دة نعمل فية ااية وو نعلمة ازاي و نفهمة ازاي االصح من الغلط...انت اول وااحد بتقول ان مجموع المعاشين يادوب مكفي بمعني انك توافق ما صنعت .. علشان تقوم شعب يجب من الصغر و هو في مراحل ا لتعليم الاولي ...و اللي فاتة التعليم نحاول نخلية يحترم القانون... و يحترمة بالعقاب علي ما فعل .....هي مش واحد فقط دول كتير اوي ...و الله لي قريبة زوجها يملك عمارتين وتعيش في رغد من العيش و تقدمت للاسكان الاجتماعي و حصلت علي شقة و الله لا اعرف كيف ... يمكن علشان زوجها محامي لة سكك ... و كما قال احد المعلقين لاعمال الحرة بيكسبوا كتير و بيقدموا علي معاش تكافل و لما سالت لية كدة قالت ..و احنا هنوفر للحكومة ...علي الاقل تروح للدروس ...قلت لها دروس حرام و فلوس حرام لانكم لا تستحقون .. 00 ربنا يهدي .. يا رب اهدي من يتبع خطوات الشيطان . في الايام الكريمة هذة ......

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة