وزير التموين: كيلو اللحم الضانى عندنا بـ60 جنيها.. وفى السوق يصل لـ66

الخميس، 31 أغسطس 2017 09:08 م
وزير التموين: كيلو اللحم الضانى عندنا بـ60 جنيها.. وفى السوق يصل لـ66 وزير التموين
كتب محمد شعلان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال الدكتور على المصيلحى، وزير التموين والتجارة الداخلية، إن سعر كيلو اللحم الضانى قائم بـ60 جنيها سعر الكيلو بينما يصل فى السوق إلى حوالى 66 جنيها للكيلو، مؤكدا أنه لولا اتفاق وزارتى التموين والزراعة فى هذا الأمر لوصل سعر الكيلو إلى رقم أكبر من المطروح.

 

وأضاف وزير التموين، فى حوار بكاميرا قناة ON Live، أن الوزارة لا زالت تحافظ على أسعار اللحوم المجمدة المستورة من البرازيل، مشيرا إلى أن سعر الكيلو 60 جنيها، بينما وصل سعر كيلو اللحوم المستوردة من السودان إلى 85 جنيها للكيلو، كما أن سعر الدواجن ما زال مستقر وهو 31 جنيها للكيلو.

 

وأشار الدكتور على المصيلحى، وزير التموين، إلى أنهم يعملون على فتح قنوات التوزيع لتغطية كافة انحاء الجمهورية، مضيفا "القوات المسلحة لديها 750 سيارة توزيع خاصة بالسلع، ولدينا أكثر من 1300 سيارة قادرة على توزيع اللحوم المجمدة بمختلف أنحاء الجمهورية". 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

أ / محمد المنير فارسكور دمياط

يامعالي الوزير تأكد من صحة التصريح مفيش الكلام اللي بتقوله

تعالى عندنا في فارسكور وشوف الجمعية التابعة للشركة الحكومية ولو وجدت فيها فص لحمه يكون كلامك على حق

عدد الردود 0

بواسطة:

000

زير التموين

معقوله الكلام اللي انته بتقوله مفيش الكلام ده ولا الاسعار دي احنا في مصر مش كولالمبور فوقوا باه مش ناقصاكم تغلوا الاسعار ومفتش زياده في المرتبات وتضحكوا علي الناس في المديا في مقدرتش اجيب لحمه اشتريت نصف كيلوا لحمه جاموسي اللون الاحمر ب 120 جنيه انا مرتبي 1100 جنيها احنا خمس افراد كل واحد ياخذ 100 جرام في العضل حرام عليكوا تعبنا وخلاص مش قادرين نستحمل الفقر كل يوم يزيد

عدد الردود 0

بواسطة:

فرعون

إلى اليوم السابع

رجاء عدم نشر تصريحات الوزراء و أتباعهم و ذلك حفاظا على صحه الشعب الذى فقد مصداقيتهم. و لو ممكن تبلغوهم من الأصل ما يدلوش بأى تصريحات .

عدد الردود 0

بواسطة:

ألمعلم سمين أبو عجلة من عائلة ألجزار

بسبب قلة أللحمة

ياسيادة ألوزير من قلة أللحمة ألأطفال معذورين أبنى من يومين شاف خروف فى ألشارع فقال لى " بابا صورنى بألتلفون مع ألكلب ألكبير دة " فقلت لة دة مش كلب دة خروف يابنى فرد يعنى آية خروف يا بابا ؟ مش ألخروف مبيتكلش ؟ فسألتة مين قال كدة قال " ألمدرس بيقول لنا كدة ". كل عام و أنتم بخير و عسى أن يغير ألمدرس كلامة ألعام ألقادم و يقول للأطفال أن ألخروف بيتاكل.

عدد الردود 0

بواسطة:

مصطفى بشير

الكلام ببلاش

الكلام اللى بيقولوه الوزراء خيالى ومفيش حد بيحاسب وزير وزير الكهرباء بيقول انه بيستهلك 300كيلو فى الشهر هل مسؤل حاسبه على هذا الخرافيات وزير التموين صرح با ن كيلو الضانى قائم ب٦٠ جنيههل تصدق او لاتصدق

عدد الردود 0

بواسطة:

الفنان

وزير التموين يبيع لحوم سيئه للشعب

اقسم بالله اللحوم التى تباع فى المجمعات غير صالحه للاستهلاك الادمى وهى لحوم برازيليه سيئه ولا نعرف هل هى لحوم جاموس ام لحوم خراتيت وسيد قشطه هل ياكل الوزير امامنا من هذه اللحوم الفاسده . كفاكم استخفاف بعقولنا فلم تعد لكم مصداقيه . لحوم الخراف الضانى كانت تباع العام الماضى ب 22 جنيه للكيلو بعضمه وهى لحوم سيئه فى الطعم تقرف الكلاب ان تأكلها

عدد الردود 0

بواسطة:

مايا مجدي

ستين

٦٠ جنيه؟؟؟؟؟ هو يا خطأ مطبعي و نسيوا صفر، او ده خبر من عشرين سنة ، بيهزروا معانا، فاكر لما اللحمة كانت ب٦٠ جنيه.... ههههههههه

عدد الردود 0

بواسطة:

منوفى

ياجماعه ميقصدش كيلو اللحم صافى يقصد الكيلو شامل الجلد والشعر والمصراين والقرون

يعنى فى الاخر حيطلع نص كيلو***اصل الوزير بيبيع جمله مش قطاعى

عدد الردود 0

بواسطة:

جزار

الوزير الهرجا يبيع لحوم افيال هنديه مجمده

ياراجل استحى شويه هى دى لحوم دى نفايات وجيف مجمده

عدد الردود 0

بواسطة:

ahmedfaleh

اتقوا الله يا وزراة التموين

سؤال بسيط اوجه لسعادة وزير التموين هو حضرتك عايش في كوكب مصر ولا عايش في كوكب اخر .. او حضرتك نسيت تكتب رقم 1 قبل سعر ال 60 .. سعر لحمة العيد بالاسواق 160 جنيه للكيلو الضاني .. خلو عندكم دم بقى وبلاش استخفاف بعقول الناس المطحونه .. ورجعوا مباحث وزارة التموين مره اخرى لمواجه جشع التجار ومواجهة موجة غلاء الاسعار الجنونيه ..

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة