السكة الحديد: تأخيرات القطارات بسبب استمرار تخفيض السرعة بمواقع التطوير

الخميس، 20 سبتمبر 2018 09:00 ص
السكة الحديد: تأخيرات القطارات بسبب استمرار تخفيض السرعة بمواقع التطوير المهندس أشرف رسلان رئيس هيئة السكة الحديد
كتب رضا حبيشى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أكد المهندس أشرف رسلان رئيس هيئة السكة الحديد، أن تأخيرات مواعيد وصول القطارات راجع إلى استمرار تخفيض سرعة القطارات فى مواقع تجديد الإشارات، وأن هذه التأخيرات فى مواعيد الوصول مستمرة لحين انتهاء مشورعات التطوير، لافتًا إلى أن التأخير فى مواعيد الوصول فقط بينما مواعيد القيام منتظمة.

 

وأضاف رئيس هيئة السكة الحديد لـ"اليوم السابع"، أن هناك تعليمات لقائدى القطارات بتخفيض السرعة فى مواقع التطوير وتحديث الإشارات وتجديد القضبان، لافتًا إلى أن متوسط التأخير فى مواعيد وصول قطارات خطوط الوجه البحرى فى كل رحلة يصل إلى 45 دقيقة، بينما يصل إلى 65 دقيقة فى خطوط الصعيد.

 

يذكر أن هيئة السكة الحديد تنفذ حاليًا 4 مشروعات لكهربة الإشارات، تشمل خط (القاهرة / الإسكندرية) بمسافة 208 كم، وخط (بنى سويف / أسيوط) بطول 250 كم، وخط (بنها / بور سعيد / وصلة الزقازيق أبو كبير) بطول 213 كم، وخط (أسيوط / سوهاج / نجع حمادى) مسافة 180 كم.









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

التعليقات 7

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد يوسف

طنطا

تاخر القطارات لم يرجع الى تطوير السكة الحديد كما قال رئيس هيئة السكة الحديد ولكنة يرجع الى الاهمال المستمر وعدم الاشراف الدائم فان احد المسافرين كل يوم واعانى كل يوم من ذلك الاهمال مع العلم انه كانت هناك زيارة قريبة جدا من وزير النقل وان كل شئ على ما يرام وكل قطار يسير فى موعده والقطارات نظيفة وعدد عرابات القطار كانت 14 عربه وافراد النظافة فى كل مكان لذا نود ان ننوه عن غياب الاشراف والرقبه وياريت اللى مش مصدق ينزل يصور فى اى وقت بدون سابق اذار ويشوف الوضع على حقيقتة وشكر.

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد يوسف

طنطا

اقسم بالله كلام غير حقيقى وكل القطارات لو تقلع فى مواعيدها واللى مش مصدق ينزل يشوف بنفسة وبلاش كلام المكاتب.

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

السبب مختلف

سبب التأخير ببساطه عدم قدرة ادارات السكه الحديد فى السيطره على العاملين بها. كل واحد بيعمل اللى بيطلع فى دماغه. امبارح ركبت قطار 2008 من القاهره لاسيوط ووصل متأخر اكثر من 3 ساعات. السبب ان السواق ملوش مزاج ففضل ماشى السكه كلها بهدوء. كمان ياريت تبطلوا فى اليوم السابع تجيبوا مسئولين كذابين زى الأخ بتاع السكه الحديد

عدد الردود 0

بواسطة:

Mohamed Ali

عادة ولا هتشتروها

و ايه الجديد يا باشمهندس ما طول عمر القطارات بتاعتكو متأخرة. استخدمت القطر علي اد ماستخدمته مفيش قطر جه في معاده ولو مرة واحدة

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود

السكة الحديد عنوان حقيقى للفوضى

عندما جاء الوزير الى الاسكندرية تفاجأ الجميع بانتظام مواعيد القطارات المتجة الى المحافظات وكذلك انتظام مواعيد قطار ابوقير .. كان الفارق الزمنى بين كل قطار ضواحى نصف ساعة بالتمام .. النظافة كانت عنوان كل شئ .. قطار ابوقير كان ينتشر فيه افراد امن السكك الحديد!!!! .. بزى انيق جدا .. أه والله العظيم .. وكل شئ تمام .. عاد الوزير الى القاهرة وعادت معه الفوضى والعشوائية فى عملية تشغيل قطارات ابوقير .. الفارق الزمنى عاد ليكون ما بين الساعة والساعتين .. تم تخفيض عدد قطارات ابوقير من 20 قطار وقت زيارة السيد الوزير الى 6 قطارات فقط!!! .. وبعد كدة يتكلم عن التطوير وان كل شئ تمام .. عيب عليك دا انت مسئول!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

للحق كلام ريس السكك الحديديه صح ١٠٠٪ ..بالنسبه للقطارات المكيفه ..من القاهره الاسكندريه والعكس

😂😎😀

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

كذاب اشر

والله لا يوجد تطوير ولا غيره والاهمال هو سيد الموقف .......لو القطارات متاخرتش يبقي فيه حاجه غلط

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة