أكرم القصاص - علا الشافعي

بورسعيد مش أوروبا.. اعرف إزاى تستمتع برحلة يوم واحد بتكلفة أقل من 200 جنيه

الإثنين، 22 فبراير 2021 08:00 م
بورسعيد مش أوروبا.. اعرف إزاى تستمتع برحلة يوم واحد بتكلفة أقل من 200 جنيه صور رحمة وشريف في بورسعيد
كتبت شروق عبد العظيم الباسل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

بهدوئها اللافت وجمالها الأوروبى الممتزج بالمصرى، وطبيعتها الخلابة خطفت مدينة بورسعيد أنظار الشباب من عشاق السياحة الداخلية مؤخرًا وأطلقوا العديد من الدعوات لزيارة المدينة والاستمتاع بجمالها رافعين شعار "بورسعيد مش أوروبا".

إذا كانت الصور على جبل الملح والنوارس والأحياء ذات الطراز الأوروبي خطفت نظرك وتود تجربة القيام برحلة يوم واحد إلى بورسعيد، إليك أبرز الأماكن التي يمكن زيارتها والتكلفة المتوقعة للرحلة حسب تجارب الشباب التي ينقلها لك "اليوم السابع".

"الطبيعية الخلابة والممر السياحي"

رحمة أحمد تناولت تجربتها في رحلة بورسعيد، التي قامت بها مؤخرًا بمبلغ رمزي لا يتعدي 185 جنيه، فقالت رحمة: "قمت بالرحلة مع مجموعة نظموها من خلال فيسبوك، المجموعة ظبطت كل حاجة وزرنا أماكن مميزة كتيرة كلها دخولها مجاني".

وعددت رحمة أبرز الأماكن التي زاروها خلال الرحلة " دخلنا اتصورنا عند الملاحات اللي تعتبر من أجمل اماكن بورسعيد حيث وجود جبل الملح الذي يشبهه البعض بجبال الجليد في اوروبا"، وأكملت "بعد كدة اتمشينا في حي الفيلات، ومشينا في  بورفؤاد شوية بعد كدة ركبنا المعدية ورحنا بورسعيد واستمتعنا بجمال الممر السياحي المطل علي قناة السويس وجمال الفنار بعدها زرنا حديقة فريال المجهزة للتصوير".

رحمة أحمد

وإلى جانب المعالم التراثية في بورسعيد زاروا كذلك الأسواق المختلفة للتنزه كأسواق البالة والشوكولاتة وسوق السمك أيضا الذي قالت عنه "الأسعار كلها موحدة في سوق السمك والأكل ليه مذاق خاص، بعد كده رحنا البحر".

رحمة أحمد 2

"تنشيط السياحة الداخلية "

"هدفنا كأحدي الفرق المتخصصة في السفر، رفع الوعي الأثري وتنشيط السياحة الداخلية" بهذه الكلمات بدأ حسام زيدان باحث أثرى مؤسس فريق سراديب إحدي مجموعات السفر علي السوشيال ميديا، حديثه إلى "اليوم السابع" عن رحلة فريقه لمدينة بورسعيد، الفريق الذي يشاركه في إدراته ثلاثة آخرين، هم أحمد بهجت باحث تاريخي وعضو مؤسس فريق سراديب ومصطفى حزين باحث تاريخي وعضو مؤسس فريق سراديب وإبراهيم محمد باحث تاريخي وعضو مؤسس فريق سراديب.

حسام زيدان وفريقه

وأضاف "تقدر تستمع بكل مكان في بورسعيد من أول المعدية اللي تقدر تعديها تكون في بور فؤاد مرورا بالجبل الملحي اللي الناس بتروح عشانه أصلا وتتصور صور كأنها فى منطقة ثلوج، لطيور النورس ومنظرها الجميل والفنار والقسم القديم للممشي السياحي كل ده في مشهد رائع خلاب" .

وقال: "بنستغل الجولات دي وبندي  الناس معلومات تاريخية قد يكون البعض ميعرفهاش، زي تاريخ انشاء بورسعيد، وفي أي عصر أنشئت، قصة الفنار والخديوي إسماعيل، وعن القناة وظروف حفرها".

حسام زيدان
 سوق السمك

وأوضح أنهم يقومون بلمسة لطيفة وهي مزج بين تاريخ المدينة والإنجازات الحديثة التي تمت بها، من خلال الاتفاق قبل الوصول مع أحد المرشدين هناك لشرح أهمية التفريعة الجديدة، واستفاد الكثير علي حد قوله وذلك لأن آخر رحلة للفريق تألفت مما لا يقل عن 90 شخص.

اما عن أفضل جزء في الرحلة حسب رأيه فكان التقارب بين القاهريين والمجتمع البورسعيدي والذي لاحظه أثناء المشي في الشوارع والجلوس على المقاهي والأكل في حلقة السمك.

"بحب ادعم السياحة واصور فيديوهات"

أما الشاب شريف حجازي فقال عن تجربة سفره لبورسعيد "الفكرة إنى بحب ادعم السياحة في مصر، وبحب التصوير بعمل فيديوهات جميلة، للأماكن اللي بروحها في مصر، وأضاف: "بورسعيد قادرة تسعد أي حد".

شريف

شريف حجازي

اختار شريف حجازى السفر لبورسعيد عبر "السوبر جيت" وقال: "السوبر جيت متاح في جميع أوقات اليوم من 7 صباحا حتى 9 مساء وسعر تذكرته 70 جنيه، واستغرق الأوتوبيس 3 ساعات للوصول".

وعن بورسعيد قال "أهل بورسعيد بيبدأوا يومهم متأخر يعني تلاقي الشوارع فاضية لحد الساعة 12 و90% من المحلات مغلقة فانت ممكن في بداية زيارتك تفطر هناك لحد ما المحلات تفتح".

وعن يومه قال"أخدت فطاري وروحت اركب المعدية اللي ودتني مدينة بور فؤاد، وقبل ما اركب أتصورت في حديقة فريال".

وينصح: "اللي بيفكر يروح ياخد معه عيش وهو بيركب المعدية يرميه في البحر عشان يتفرج علي طيور النورس"، وأكمل" أول ما تدخل بور فؤاد هتحس إنك دخلت أوروبا بسبب شكل المباني المميز".

شريف حجازي 2
شريف حجازي

وأضاف: تستطيع الرجوع لبورسعيد عن طريق المعدية مرة تانية، عشان تقوم بزيارة الأسواق اللي لا يمكن حد يروح بورسعيد وميزورهاش زي سوق السمك والشيكولاته ومنطقة البازار للتمشية  أما شاطيء "دعيه" فيشبه مدينة دهب، وقال: "تقدر تأخذ لك شوية صور هناك المنظر هناك تحفة وكافية جميل جدا بالديكورات"، وتابع: "نصيحة حاول تحضر الغروب في المعدية".

"زيارتي الأولي لبورسعيد"

وقالت رنا حلمى إن الرحلة كلفتها 135 جنيه فقط، وعن حالة الجو قالت: "الجو هناك كان برد شويه فلازم اللي يروح يأخذ جاكيت تقيل جدا ويكون لابس تقيل كمان".

رانا حلمي
رنا حلمي

وأضافت: "أول حاجه رحناها المعدية، ونزلنا من الباص عشان نشوف طيور النورس".

وتابعت: "وطبعا لما عدينا المعدية بقينا فى بور فؤاد اتصورنا شويه هناك، وكان مباني قديمة وفيلات على طراز قديم وكان معانا مرشد سياحي قدم لنا معلومات كتير شيقة عن المدينة" مضيفة: "اتصورنا عند الجامع الكبير فى بور فؤاد وده أقدم جامع موجود هناك وهما بيسموه المجمع الإسلامي".

وأضافت:"شاطئ البحر كان مليان قواقع بسبب الجو وقتها فبعد النوة حصل مد وجزر وكان دا سبب القواقع الكتيرة على الشط".

رانا حلمي 2
رنا حلمي

"أفضل مأكولات بحرية"

أما المهندس عُمر الحسيني فرغم أنه زار بورسعيد أكثر من مرة إلا أن زيارته لها هذه المرة كانت مختلفة فقال: "في أماكن أول مرة أزورها واستمتعت بيها جدًا. خلال رحلتي زرت مناجم الملح او جبل الملح، وزرت الفنار اللي يعتبر أول مبنى خرساني في مصر، وحي الفلل المشهور بالمعمار الأوروبي اللي ظهر في مسلسلات  وأفلام زي مسلسل ليالي أوجيني".

عمر الحسيني

وأضاف: "المأكولات البحرية كمان مميزة جدًا في بورسعيد أحلى سمك وأشهر مطاعم السمك".