اتهموه بالغرور.. محمد السيد يكشف كواليس فيديو أولمبياد طوكيو الشهير

السبت، 07 سبتمبر 2024 01:31 ص
اتهموه بالغرور.. محمد السيد يكشف كواليس فيديو أولمبياد طوكيو الشهير جانب من الحلقة
كتب الأمير نصرى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشف المبارز المصري محمد السيد صاحب برونزية مسابقة السيف في أولمبياد باريس 2024، كواليس الفيديو الشهير السابق الذي صوّره في أولمبياد طوكيو 2020 عقب هزيمته وخروجه من المنافسة، وتعهّد فيه بأنه سيفوز في الأولمبياد المقبل، ما اعتبره البعض حينها غروراً.

أوضح السيد خلال حلقة استثنائية من برنامج "معكم منى الشاذلي" على قناة ON، أنه في أولمبياد طوكيو كان عمره 18 عاماً، وكان أصغر لاعب في البعثة المصرية، وحينها خسر من لاعب أوكرانيا في دور الثمانية.

أضاف أنه من المعتاد للاعبي السلاح أن يغادروا المكان بعد خسارتهم، خاصةً أن الفاصل الزمني بين كل مباراة والأخرى قد يتجاوز 3 ساعات، قائلاً: "أكيد مش هيبقي عاوز يتفرج على حد كسبه، ولا يكمل لحد ما يشوف مين هيفوز بالبطولة".

وتابع: "لكن أنا يومها قعدت أتفرج لحد تسليم الميداليات، لأني كنت شايف إني عملت كل حاجة أقدر عليها مع اللاعب الاوكراني ومع ذلك مكسبتش.. فكنت عاوز أتفرج أشوف اللاعب اللي بعدي هيعمل إيه زيادة عن اللي أنا عملته معاه عشان يكسبه".

وواصل: "اللاعب الأوكراني اللي هزمني كان عنده 37 سنة وأنا كنت 18 سنة، بس لما اتفرجت على كل اللي كسبوا لقيت إن مفيش فرق مستويات كبير بيننا، وإن كان ممكن أبقي وسط الناس اللي فازت وبتتكرم دي، فطلعت موبايلي وصورت فيديو وقلت فيه للناس إنها (مسألة وقت وهبقى مكان المكرمين دول.. استنوني بس 4 سنين.. وقد كان".

وشهدت أولمبياد باريس 2024 تحقيق مصر 3 ميداليات أولمبية متنوعة، حيث حصل الجندى على ذهبية الخماسى الحديث و سارة سمير فضية رفع الأثقال ثم محمد السيد برونزية سيف المبارزة.

أصدر أشرف صبحى وزير الشباب والرياضة قرارًا بالموافقة على إطلاق سم اللاعب أحمد الجندى بطل ذهبية لعبة الخماسى الحديث فى أولمبياد باريس 2024 على مركز شباب قرية مشال مركز بسيون بمحافظة الغربية.

كما تم إطلاق اسم اللاعب محمد السيد الحاصل على الميدالية البرونزية فى لعبة السلاح على مركز شباب سبرباى بالغربية، كما تم فى السابق إطلاق اسم سارة سمير بطلة رفع الأثقال على مركز شباب الهواينة بالإسماعيلية.










مشاركة

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة