"اللى فى قلبه على ضهر التوك توك بتاعه".. "إزاى يا جدع؟".. سائقو "التكاتك" والتعبير عن ما يحبون قوله من خلال زجاج مركباتهم.. حكم ومواعظ وإفيهات من "لو أنت راجل بجد متجبش سيرة لحد" لـ"فتشنى فتش"

الأحد، 21 سبتمبر 2014 09:15 م
"اللى فى قلبه على ضهر التوك توك بتاعه".. "إزاى يا جدع؟".. سائقو "التكاتك" والتعبير عن ما يحبون قوله من خلال زجاج مركباتهم.. حكم ومواعظ وإفيهات من "لو أنت راجل بجد متجبش سيرة لحد" لـ"فتشنى فتش" سائق توتوك "عبده موتة" هو قدوته فى الحياة
كتبت جهاد الدينارى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
"اعرف شخصيتك من الصورة اللى على توك توك حضرتك" من هذا المنطلق قرر سائقو "التكاتك" فى الأماكن الشعبية تغيير المفهوم التقليدى للشعارات التى تظهر غالباً على خلفية السيارات بحكم أو أمثال شعبية، ونقلوا صورا وأيقونات زمن الفن الجميل، على خلفية "التكاتك" التى تحولت إلى إفيهات مصرية عشقها المصريون على مدار تاريخ السينما المصرية.

"فتشنى فتش، كله طلع شمال، إزاى يا جدع" هى الإفيهات التى انتشرت على خلفيات "التكاتك" إلى جانب صور الراحلين عن عالم الفن الجميل، وأقوالهم المأثورة التى طالما استخدمها الشعب المصرى فى السخرية، كما عبرت كل صورة وتعليق عن شخصية صاحب التوك توك، باختيار كل سائق لفنانه المفضل ولصق صورة له تحمل أشهر إيفيهاته.

"إحنا شعب بيحب الفرفشة بطبعه وخفة دمنا بتظهر فى كل حاجة فى حياتنا" هكذا بدأ "أيمن فرعون" سائق التوك توك بمنطقة مصر القديمة حديثه، مشيرا إلى ظاهرة استخدام الملصقات التى تحمل مشاهد من أفلام سينمائية على "التكاتك" على اعتبارها مجرد وسيلة يعبر فيها السائق عن نفسه وعن أكثر الفنانين المفضلين لديه.

"أنا عن نفسى بحب الزعيم عادل إمام جدا وخاصة شخصيته فى فيلمه سلام يا صاحبى، لأنى بحس إنها قريبة من شخصيتى جدا، وأكتر الإفيهات اللى بضحكنى أوى لما كان دايما بيقول (إزاااى يا جدع) علشان كده قررت أطبع صورة للمشهد اللى بيقوله فيها وأكتب الإفيه وأعلقه على خلفية التكتك".

بينما تأثر بعض السائقين بالمجموعات الساخرة على موقع التواصل الاجتماعي"فيس بوك"، والإفيهات العادية المستخدمة فى لغة الشارع، التى انتقلت من ألسنة المصريين إلى خلفية التوك توك، دون الحاجة إلى النطق بها، فيكفيك النظر إلى الخلفية للتأكيد على خفة دم المصريين.



توك توك يحمل صورة مشهد من فيلم سلام يا صاحبى



توك توك يسير بشعار "كله طلع شمال" من فيلم "إبراهيم الأبيض"



سائق توتوك "عبده موتة" هو قدوته فى الحياة



خلفية لتوك توك تحمل "إيفه" من فيلم ابن حميدو



ملصق يحمل كلمات عالقة بذهن صاحبه من فيلم ابن حميدو









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة