18.5مليار متر مكعب مياه تسقط على إثيوبيا خلال 5 أيام يصل مصر منها 12 مليار

الأربعاء، 24 أغسطس 2016 01:21 ص
 18.5مليار متر مكعب مياه تسقط على إثيوبيا خلال 5 أيام يصل مصر منها 12 مليار نهر النيل
كتب محمد محسوب

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

 

قال الدكتور علاء النهرى، ممثل مصر بلجنة الاستخدام السلمى للفضاء بالأمم المتحدة، ونائب رئيس هيئة الاستشعار عن بعد السابق، إن صور الأقمار الصناعية وبالتحديد القمر الصناعي الأمريكى NOAA المخصص لشئون المناخ ، كشف عن أن الهضبة الأثيوبية سيسقط عليها خلال 5 أيام 18.5  مليار مكعب من المياه.

 

 

 

وأضاف النهرى، فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع "، أن الأمطار سقطت أمس الثلاثاء معدل 11.2 مليمتر أما اليوم الأربعاء فستسقط بمعدل 13.8 مليمتر والخميس وهو الأعلى سقوطا خلال الـ 5 أيام بمعدل 15.8 مليمتر أما الجمعة فستكون بمعدل 10.3 مليمتر أما بالنسبة ليوم السبت فستكون بمعدل 7.6 مليمتر مشيرا الى أن يوم الخميس سيكون أكثر يوم ستسقط فيه الأمطار الرعدية الغزيرة على الهضبة الأثيوبية.

 

 

وأشار الى أن سرعة الرياح معدلها من 2.3 الى 3.1 ومتوسط درجة الحرارة 14 درجة مئوية، و أن قدوم الرياح المحملة بالأمطار على الهضبة أيضا سيؤدى إلى هطول تلك الأمطار الغزيرة، مؤكدا أن مصر سيصل إليها 12 مليار متر مكعب من تلك المياه، خاصة فى ظل استمرار وجود مجرى مائى صنعته الأمطار بجسم سد النهضة منذ بدءها واتجاهها إلى مصر.

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن

كلام غير علمي

حرام عليكم الكدب على الناس, يا دكتور ازاي المطر في خمسة ايام ينتج عنه 25% من اجمالي حصة المياه الوادره لمصر؟؟؟؟؟؟؟؟ على كده مطر 3 شهور على الهضبة الاثيوبية يجيب مصر 200 مليار متر مكعب من المياه. البهوات بيحسبوا معامل جريان سطحي 100% بمعنى ان كل نقطة مطر من السماء هتروح نهر النيل مكنش حد غلب. اغلب الظن ان الناس دي بتفتي في غير تخصصها وتحدي لان الدكتور تخصص اراضي مالوه ومال المطر وكيفية التبؤ بيه وحساباته والخ؟؟؟؟؟ اتقوا الله في مصر وبطلوا تتضحكوا على نفسكم وتحيا مصر تحيا مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

ذيول اثيوبيا

اثيوبيا بتلعب سنجل

السد اتبني ومفروض هيبدا التخزين السنة الجاية على اقصى تقدير والبهوات بتوعنا دلوقتي بيقولوا رخة مطر كفاية علينا ومش محتاجين سد النهضة في حاجة. مبروك علينا الفقاقة اللي احنا فيها. الناس كلها بتحارب علشان تثبت تاثير السد على مصر وناس تانية بتضرب اي كلام في اي حته بدون سند علمي وتقول متخفوش الدنيا فلة وكملوا نوم وارتاحوا.

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

مبروك لمصر وتحيا مصر

غصب عن اثيوبيا سوف نقنتص 12 مليار متر مكعب خلال 5 ايام فقط امال على السنة ما تخلص هنحصد كام 300 مليار؟ مبروك لمصر علماء مصر واحلى بوسة ليهم وللعلم اللي بينقط منهم.........

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة