ضبط 10 فئران كبيرة قبل بيعها على أنها أرانب فرنساوى فى إسنا بالأقصر

الإثنين، 05 سبتمبر 2016 10:15 ص
ضبط 10 فئران كبيرة قبل بيعها على أنها أرانب فرنساوى فى إسنا بالأقصر فئران - أرشيفية
الأقصر – أحمد مرعى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

شن رجال الطب البيطرى بمدينة إسنا جنوب الأقصر حملة على الأسواق، صباح اليوم الاثنين، تمكنوا خلالها من ضبط 10 فئران معامل كبيرة، يبيعها مالك أحد محلات الدواجن على أنها أرانب فرنساوى.

 

 قاد الحملة الدكتور محمد الرشيدى مدير إدارة الطب البيطرى، والدكتور أسامة عبد الخالق طبيب تفتيش اللحوم عن إسنا، والدكتور يوحنا مريد طبيب بالإدارة البيطرية.

 

وقال الدكتور محمد الرشيدى، مدير الطب البيطرى بإسنا، إنهم لدى مرورهم بشارع أحمد عرابى، بجوار مقام السيدة زينب بالمدينة، شاهدوا محل دواجن، فقرروا تفتيشه ولدى توجههم صوب المحل هرب مالك المحل على الفور، تاركاً كل شىء خلفه، وبتفتيش محتويات محل الدواجن، فوجدوا قفصا داخله 10 فئران معامل كبيرة حولها كمية من البرسيم وعلى القفص لافتة مكتوب عليها "أرانب فرنساوى"، فتم تحريزها على الفور، وتم تحرير المحضر رقم 11363 جنح إسنا لسنة 2016.

 

كما تمكنت الحملة من ضبط 22 دجاجة و5 أكياس لطيور السمان غير صالحة للاستهلاك الآدمى داخل عدد من المحلات بمدينة إسنا، تم تحريز المضبوطات، وحررت محاضر لكل واقعة على حدة، وتولت النيابة التحقيق.

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري حزين

يا برلمان النحس حسوا بالشعب وشددوا العقوبات على الغش

هل لو كانت العقوبة على الغش في الأغذية مؤبد مع الأشغال الشاقة هل كان حيتجرأ ويعملها ؟ مش عارف ليه البلد حنينة أوي مع المخالفين والغشاشين ، مين يتخيل إن عقوبة تلويث نهر النيل بعد تشديدها أصبحت سنة سجن ، معلومة بسيطة لدولتنا العظيمة ونوابنا الأذكياء ، لما صحة الناس تبقى كويسة ، الدولة حتوفر فلوس أكتر بكتير ، إثقال كاهل قطاع الصحة وضياع أيام وشهور وسنين عمل بسبب مرض المواطنين بيكبد الدولة مليارات كل سنة ، يعني الدولة حتوفر فلوس لو اهتمت بصحة المواطنين ، عقوبة تلويث نهر النيل المفروض لا تقل عن عشر سنين سجن وغرامة مالية وكذلك عقوبة الغش في الأغذية وبيع أطعمة فاسدة لازم تبقى مؤبد مع الأشغال الشاقة ، هو اللي بيبع طعام فاسد ده مش برضه زي اللي بيتعمد ارتكاب جريمة قتل ؟ كفاية استهتار بحياة المواطن وبحياة أسرته ، يا دولة استعيدي هيبتك واضرب بيد من حديد على المخالفين ، أمريكا منعت الاستيراد من الصين عشان طفلة أمريكية ماتت من لبن صيني مستورد مسمم ، الصين عشان ترضي أمريكا ، أعدمت كل أصحاب المصنع اللي كان بينتج الحليب المسمم

عدد الردود 0

بواسطة:

علي عبدالغني الوحيلي

الضمير يموت تدريجيآ

على الحكومة أن تبحث عن أدوية سريعة المفعول لعلاج الضمير الذي يموت تدريجيآ عند البشر ....!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد ابراهيم

مجرم مالوش حل

لا وسابك الحكاية حاطط برسيم ويافطة مكتوب عليها ارانب فرنساوى مش ممكن شعب مالوش حل هههههههههههههههههههههههههههههههه

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري وطني

آآآآآآه ....... عشان كداااااااااااه ؟؟؟؟!!!!!!!!!

أيوه عشان كده الفترة اللي فاتت الواحد بقى يخاف موووت لما يشوف قطة فى الشارع

عدد الردود 0

بواسطة:

مصر التي في خاطري

فين العقوبة الرادعة

اسلم حاجة الواحد يوقف اكل اللحوم والدواجن والطيور الا اذا كان مربيها في بيته او من عند حد ثقة لان بجد حاجة تقرف شوية حمير ودخلنا علي الفئران يعني قرف ومرض والعقوبة هبل..لو كنا في كوريا الشمالية كانوا اتعدموا فورا.

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن

وما خفي كان أعظم.

وما خفي كان أعظم. عاوزين لجنة تقصي حقائق عما يأكله المصريون. حنشوف بلاوي :)

عدد الردود 0

بواسطة:

رحاب عمر

يا نهار إسود

هى وصلت للدرجة دى .. لا حول ولا قوة إلا بالله

عدد الردود 0

بواسطة:

حازم

رسالة الى السيسي -

المطلوب من حضرتك بصفتك وشخصك حالا - سن قانون مشدد لأي حاجة لها علاقة بالمجتمع وصحة المجتمع وامان المجتمع لا تقل عقوبتها عن المؤبد واشغال شاقة كمان - وان لا يشمله اي عفو لا رئاسي ولا اعياد ولا صحي ولا غيره - لأنه لا احد يملك ان يعفو عن مجرم في حق المجتمع - وايضا لا ندري كم الضرر الواقع على الاخرين والمجتمع ككل.

عدد الردود 0

بواسطة:

جمال يوسف عبد الفتاح

التلاعب والغش فى قوت الشعب عقوبته الاعدام

هذا لو أردنا اصلاحا .

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد حسن

الامارات

انا حكيت كتير ياريت تعرفوا الامارات بتعمل ايه عامله تفتيش على كل شىء فى بلديه دبى بلديه الشارقه وكل اماره فيها بلديه وكل شىء له رقابه على المنتجات يعنى كل فرع له اختصاصه وفى عرامات وتسكير للمحلات وفى محاكمه لاى انسان مخالف للقانون الصحى مش مثل مصر يقولك مدير الحى بالقاهره وماعنده خبره فى اى شىء او اى حى فى المحافظات ماعنده درايه باى شىء حسبى الله ونعم الوكيل

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة