يحيى راشد: ارتفاع عدد الليالى السياحية بشهر يناير الماضى لمليون ليلة

الإثنين، 27 فبراير 2017 10:34 م
يحيى راشد: ارتفاع عدد الليالى السياحية بشهر يناير الماضى لمليون ليلة يحيى راشد وزير السياحة
كتب أحمد عبد الرحمن

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال يحيى راشد وزير السياحة، إنه تقرر تأجيل مديونيات قطاع السياحة من الكهرباء والمياه والغاز إلى 31 ديسمبر بنهاية العام الجارى، مضيفًا أن شهر يناير الماضى شهد ارتفاعًا فى عدد الليالى السياحية ووصلوا إلى مليون ليلة سياحية، مقارنة بـ"يناير 2016".

 

وأضاف راشد، خلال مداخلة هاتفية لبرنامج "هنا العاصمة"، على فضائية "سى بى سى"، مع الإعلامية لميس الحديدى، أن هناك ارتفاعًا فى مدة الإقامة للسياح فى مصر بنسبة 25% وأكثر، مشيرًا إلى أن هناك زيادة فى نسبة الإنفاق السياحى.

 

وأشار وزير السياحة، إلى أن رئيس مجلس الوزراء المهندس شريف إسماعيل قرر تأجيل تطبيق قرار رسوم تأشيرات السائحين حتى أول يوليو، مشيرًا إلى أنه كان لديه موقف واضح من ضرورة التأجيل.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

مصر

أحمد عبد الرحمن

من زمان نفسي أفهم المعني الأقتصادي أو حتي اللفظي *ليلة سياحية*..نرجو التوضيح

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

اجازه نصف السنه للتلاميذ والطلاب ورحلات شرم الشيخ والغردقه والنايل كروز للاقصر واسوان

سواء للعايلات المصريه او رحلات للتلاميذ او الطلاب .. والباقى للسياح الاجانب الذين كان معظمهم من اوكرانيا

عدد الردود 0

بواسطة:

sabry hassane

اريد ان اعرف سببا واحدا لاستمرار هذ الوزير بعد فشله .فى مهمته..وشاهدنا اسوا موسم سياحى منذ 50 عاما

اريد ان اعرف سببا واحدا لاستمرار هذ الوزير بعد فشله .فى مهمته..وشاهدنا اسوا موسم سياحى منذ 50 عاما

عدد الردود 0

بواسطة:

Ahmed Ibrahim

مليون ليلة !!!!

مليون ليلة ايه اليالى الحلوة دى يا عم الحاج !!!! انت عامل لنا فاهم وبتحسب اليالى بالملايين تعالى نحسبها حسبة تانية انت بتقول انهم مليون ليلة وانا معاك وكل سائح بيقعد فى مصر حوالى اسبوع على الأقل يعنى نقسم المليون ليلة على سبعة يطلع لنا عدد السائحين يعنى حوالى 120 الف سائح فى شهر يناير زى ما انت قلت بحسبة المليون ليلة .... وعلى افتراض كمان انهم كلهم اجانب يعنى 120 الف فى 12 شهر يطلعوا لا مؤاخذة مليون و 400 الف سائح فى السنة !!!!! يا داهية دقى .... مصر اللى كان بيدخلها 12 مليون سائح فى السنة الواحدة من 2006 حتى 2010 كل سنة كان بيدخل 12 مليون سائح !!!! دلوقتى معالى جناب سيادة عظمة الوزير بيتكلم عن مليون ونص سائح فى السنة !!!!! فعلا احنا مع مستوى لا يسمح بالتعليق فمنصب وزير السياحة الذى شغله قبل ذلك فؤاد سلطان وممدوح البلتاجي وزهير جرانة ...... لا يجب أبدا ان يحل محل هؤلاء من رجال السياحة موظف يتلاعب بالارقام يمكن تعدى ويعرف يضحك على الناس .... لكن بعد الأرقام اللى احنا شايفينها دى متهيألى سيادة جناب معالى فخامة سمو الوزير المفروض يرجع يشوف فندق يشتغل فيه زى ما كان شغال هناك .....

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة