أيمن بهجت قمر على "فيس بوك": "خريجو معهد السينما مستكترين عليا إنى بكتب أفلام"

الأحد، 29 نوفمبر 2015 09:17 م
أيمن بهجت قمر على "فيس بوك": "خريجو معهد السينما مستكترين عليا إنى بكتب أفلام" أيمن بهجت قمر
كتب عمرو حسين

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
قال الشاعر الغنائى والسيناريست أيمن بهجت قمر أن بعض خريجى معهد السينما ينتقدون تقديمه للأفلام السينمائية ويحصرونه فى مهمة كتابة الشعر الغنائى فقط، مشيراً إلى أن هناك العديد من كتاب السيناريو المصريين الناجحين الذين كتبوا الشعر كموهبة أساسية لهم ثم تحولوا لكتابة الأفلام بجانب الشعر.

وقال أيمن بهجت قمر، فى تدوينة له على حسابه الشخصى بموقع التواصل الإجتماعى "فيس بوك"، مساء اليوم الأحد، "فيه حاجه أنا ملاحظها من فترة إن فيه شباب من خريجي معهد السينما، ودول من إللى معرفهمش معرفة شخصية، دايما بحس انهم مستكترين عليا إنى بكتب سينما".

و أضاف قمر "على فكرة أنا بحضر دلوقتي فيلمى السابع ولو ليا تجارب عليها بعض الملاحظات أو تافهه من وجهة نظركوا فالحمد لله ليا تجارب على أعلى مستوى و اتعاملت مع كبار المخرجين والحمد لله شبعان جوايز عن أعمالى دي، فياريت نغمة إنى بتاع أغاني دي ،وانتوا بترددوها تفتكروا الأسماء دي اللى أتمنى تكونوا عارفين قيمتها: بديع خيري .. أبو السعود الإبياري .. صلاح جاهين، وفى الجيل الحالي د. مدحت العدل، دول أساسا شعرا .. افتكروا قدموا إيه للسينما وابقوا استكتروها عليا أو أقعدوا نظروا، ربنا يرزق الكل ويفتحها على الكل ".


اليوم السابع -11 -2015









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة