بعد تداول صورته بجوار سيارته الخالية من اللوحات يدخن سيجارة داخل محطة وقود.. رواد مواقع التواصل يروجون أخبارًا عن وقف الضابط أحمد الساكت.. ويؤكدون: "اللى له ضهر فى السوشيال مينضربش على بطنه"

الثلاثاء، 15 سبتمبر 2015 04:23 م
بعد تداول صورته بجوار سيارته الخالية من اللوحات يدخن سيجارة داخل محطة وقود.. رواد مواقع التواصل يروجون أخبارًا عن وقف الضابط أحمد الساكت.. ويؤكدون: "اللى له ضهر فى السوشيال مينضربش على بطنه" الضابط بجوار سيارته الخالية من اللوحات يدخن سيجارة
كتبت ريهام عبد الله

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
"اللى ليه ضهر فى السوشيال ميديا ما يضربش على بطنه".. بهذه الكلمات احتفى رواد مواقع التواصل الاجتماعى بمعاقبة أحمد الساكت، ضابط مباحث بالإدارة العامة لتأمين الطرق والمنافذ، والذى تعنت مع أحد المواطنين وطالبه بتصويره يدخن سيجارة بجوار سيارته التى لا تحمل لوحات معدنية داخل إحدى محطات البنزين بالمعادى، حيث روج رواد مواقع التواصل أخبارًا تفيد إيقاف الضابط عن العمل لمدة 3 شهور وتأخير ترقيته لعام.


اليوم السابع -9 -2015


البداية كانت بقيام الناشط شريف كمال بنشر صورة الضابط يدخن سيجارة ويقف بجوار سيارته التى لا تحمل أرقامًا بصورة مخالفة، وسرد عبر حسابه على فيس بوك الواقعة والتى جاء فيها أنه كان يحاول دخول "البنزينة" بسيارته ورجع للخلف 15 مترًا ليتمكنوا من دخول المحطة، فإذا فجأة يناديه النقيب بطريقة استفزت الناشط، وطالبه بإظهار رخصة القيادة.


اليوم السابع -9 -2015


شريف كمال تساءل عن كينونته وهويته لأنه لا يرتدى الملابس "الميرى" وسأله "حضرتك ضابط مرور"، فجاء رده أنا ضابط مباحث، فناوله شريف رخصة القيادة حسب طلبه.


اليوم السابع -9 -2015

اليوم السابع -9 -2015


مشادة حدثت عندما قال له الساكت "ادخل حط بنزين واستنانى" فرد عليه الناشط قائلاً "هو انت ها تخلينى أجرى وراك وبهدلة وكدة؟؟ أو عاوزنى اقف اتحايل عليك؟ علشان لو كدة خلاص خد الرخص وابقى اخدهم من المرور بتاعى" بحسب روايته على حسابه عبر فيس بوك.


اليوم السابع -9 -2015


وأكد شريف "صاحب الواقعة" أن ما لفت انتباهه هو أن سيارة الضابط أحمد الساكت لا تحمل أرقامًا، وتدخينه السجائر داخل محطة البنزين وهو ما استفزه.

ويستطرد الناشط أنه حصل على مخالفة بقيمة 1500 جنيه وأبلغه الضابط أنها للسير عكس الاتجاه، وفى نفس السياق سأله شريف "طيب بمناسبة الرخامة هو ينفع تكون ظابط وبطبق القانون وتمشى بعربية من غير أرقام؟"، فأجابه: "ينفع ومالكش دعوة، وانا لسه ما تخلقش اللى يخالفنى".

وهنا قال له شريف: "طيب أنا هاخد صورة لعربية حضرتك وانزلها على النت ونشوف اللى بيخالفك اتخلق ولا لسه"، فجاء رد الضابط عليه: "طبعا ياريت وبقولك إيه.. استنى أقف جنبها علشان تصورنى أنا كمان وتعمل اللى نفسك فيه وبالمرة ممكن اتشهر".

وانتشر المنشور مثل النار فى الهشيم عبر مختلف صفحات موقع التواصل، إذ حصد "البوست" لصاحب الواقعة كمال شريف على أكثر من 68 ألف مشاركة، ليُغرق موقع الفيس بوك.

فيما أعلنت صفحة مصر الجديدة على "فيس بوك" أن قطاع التفتيش بوزارة الداخلية قررت وقف أحمد الساكت عن العمل لمدة 3 شهور وتأخير ترقيته لمدة عام، وهو ما لاقى ترحيبًا من رواد الموقع والنشطاء.

ومن جانبها، علقت إحدى رواد فيس بوك على قرار معاقبته قائلة: "الحمد لله... عايزين نتأكد عشان يكون عبره لكل اللى واخدين السلطة بلطجة".

وثمنت إحدى رواد مواقع التواصل دور السوشيال ميديا فى فضح تلك الممارسات غير السليمة من رجال من المفترض حرصهم على تطبيق القانون، قائلة "لازم يعرف أمثال هؤلاء الضباط أن فيه حاجه دلوقتى تفضح وتجرس البنى آدمين اسمها "فيس بوك"، رشا فاروق شاركتها الرأى قائلة "دا الفيسبوك ده خارب بيت الناس".








مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة