خبير أمنى: "الطوارئ" لا تعنى وجود اعتقالات أو المساس بحقوق الإانسان

الأحد، 09 أبريل 2017 11:29 م
خبير أمنى: "الطوارئ" لا تعنى وجود اعتقالات أو المساس بحقوق الإانسان الرئيس عب الفتاح السيسى
كتب محمود عبد الراضى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال اللواء دكتور علاء الدين عبد المجيد الخبير الأمنى: إن إعلان حالة الطوارئ لا تعنى وجود اعتقالات، ولا تمس بحقوق الإنسان وإنما تهدف إلى حماية أمن الوطن ضد الاٍرهاب والمخاطر التى يتعرض لها.

 

وأضاف الخبير الأمنى فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع" أن الدول المتقدمة كافة تلجأ لهذا الأمر لحماية أمنها الداخلى، ففرنسا مددت قانون الطوارئ لمواجهة الاٍرهاب وأمريكا لجأت إلى ما يعرف باسم "تشريع الأزمات " لمواجهة الفكر المتطرف.

 

وشدد الخبير الأمنى إلى أنه لا يجب الخلط بين إعلان حالة الطوارئ لكبح العناصر الإرهابية ومحاصرة الأنظمة المتطرفة وما بين الاعتقالات، فالطوارئ لا تعنى وجود سلسلة من الاعتقالات وإنما تعنى محاصرة الاٍرهاب.

 

كان الرئيس عبد الفتاح السيسى، أعلن عن اتخاذ مجموعة من الإجراءات لإعلان حالة الطوارئ بعد استيفاء الإجراءات القانونية والدستورية لمدة 3 أشهر فى الدولة المصرية، مشدداً على أن ذلك يهدف إلى الحفاظ على مصر ومقدراتها.

 










مشاركة

التعليقات 5

عدد الردود 0

بواسطة:

ms4h4

بس هو دا المطلوب

كدا بالصلى ع النبى عصر مبارك رجع بالكامل والشرطه زادت سلطتها عن الزياده الحاليه :) لكى الله يامصر يابلد الحرياااااااااااااات

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد مهدى

ماشى

قانون الطوارى لن يحل المشكله لابد من توفير العمل وتسهيل الاجراءت واعطاء الحق واشغال الشباب حتى يرون المستقبل فلا يفكرون فى قتل نفسهم وقتل الاخرين لان هذا ليس بارهاب ولاكن ياس

عدد الردود 0

بواسطة:

khaled soiudi

طبقوا الطوارئ وكفايه القانون الميت

يعالم يا هووووووووووووووو .. لو كان اعتقالي انا هيوقف الارهاب وهنخلص من المصيبه السودا دي فأنا علي استعداد للاعتقال . خلونا نخلص من المصيبه السودا ولاد الحرام كربوا حياتنا من ساعه المكحوم مرسي ما دخل السجن .

عدد الردود 0

بواسطة:

كمال

لا حقوق الانسان ولا زفت كفاية بقي

الحل الاعدام الاخوان انصارهم الارهابيين المجرمين القتلة هم خطر كبير علي البلد منهم لله الاخوان كلهم

عدد الردود 0

بواسطة:

فهد

كفاية بقى

عصر مبارك ايه ال رجع .... ما فرنسا طبقت الطوارئ فيه حد قدر يفتح بقه ... الشباب عايز شغل 5000 جنيه ومش عايز يتعب .... عندك القروض لمشاريع الشباب موجودة كام واحد خد قرض علشان يحقق حلمة ... ال عايز يشتغل يشتغل وال عايز يتكلم ع الفاضى والمليان بيتكلم ياس ايه اذا كانوا بيخلوا اطفال يفجروا نفسهم ياس ايه ال بتتكلم عنه ... الحل الاول لا مصالحة مع الخرفان الخونة ... الحل الثانى نكمل بنا فى البلد ... ممكن تهد عمارة فى اقل من 10 دقايق لكن علشان تبنيها بتاخد شهور وسنين والمفروض بنبنى بلدنا..ومعلش مش الارهاب هيخلينا نقول مين يحكمنا ... يغور مرسى باتباعه الى جهنم والى الاعدام ان شاء الله هتفضل مصر زى ما ربنا قال

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة