جمهور السوشيال ميديا يشيد بتخفيضات تذاكر المترو لمتحدى الإعاقة والطلاب

الجمعة، 11 مايو 2018 07:22 م
جمهور السوشيال ميديا يشيد بتخفيضات تذاكر المترو لمتحدى الإعاقة والطلاب تذكرة مترو
كتب أحمد جودة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أشاد رواد مواقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك"، بتوجه الحكومة بعمل تخفضيات للطلاب وذوى الاحتياجات الخاصة، وذلك على خلفية قرار رفع أسعار تذاكر مترو الأنفاق، اليوم الجمعة.

مشورات خاصة بتخفيضات المترو
مشورات خاصة بتخفيضات المترو

وأعلن عدد من المستخدمين تأييدهم الكامل، لرفع تذاكر مترو الأنفاق بشكل عام لتحسين مستوى الخدمة فى الوسيلة الحيوية حتى لا تتعرض للتدهور، وأضاف أحدهم «المترو له تكلفة تشغيل سواء بمصر أو بالخارج يعنى منطقيا أن القائمين على تشغيله بيحددوا المصروفات والايرادات، والأكيد أنها مش مواصلة مجانية والراكب فى أى مكان بالعالم بيحاسب على قيمة الرحلة».

جانب من المنشورات
جانب من المنشورات

 

ودافع أحد المستخدمين عن الزيادة الحديثة فى تذاكر المترو قائلا «أنا كشاب مرتبى مش كبير، ومواردى محدودة، وبركب مواصلات كل يوم اكيد هكون قرفان من زيادات المترو الى هتزود التكاليف عليا فى كل مشوار هعمله اكيد مفيش كلام. بس كمان حرام أركب من المنيب فى الجيزة لحد الأهرام فى مصر الجديدة ب 2 جنيه، ولا من حلوان للمرج ب 2 جنية. و كانت حرام فعلا أيام ما كانت بجنيه. اللى نطالب بيه، طالما الأسعار بتزيد وحقهم بياخدوه، يبقى إحنا كمان حقنا ناخده خدمة وصيانة و جودة ونظافة ونظام».

انفوجراف يوضح مقارنة للأسعار
انفوجراف يوضح مقارنة للأسعار
يذكر أن شركة المترو بدأت تطبيق الزيادات الجديدة فى سعر التذكرة مع العمل بنظام المحطات فى سعر التذكرة، حيث سيكون كل عدد من المحطات بسعر مختلف، وتتراوح سعر التذكرة بعد الزيادات بين 3 و7 جنيهات للتذاكر الكوامل، ويتراوح بين 2 و6 جنيه لأنصاف التذاكر.

وتضمنت تعليمات شركة المترو التى أرسلتها للمحطات المنطقة الثانية من 9 محطات إلى 16 محطة وسعر تذكرتها 5 جنيهات للكوامل و4 جنيهات للأنصاف، والمنطقة الثالثة أكثر من 16 وسعر تذكرتها بـ7 جنيهات للكوامل و6 جنيهات للأنصاف.










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة