مشحتش وممكن أعيش على لقمة بملح ولا أفرط فى تاريخى وجمهورى
توليت تربية وتعليم إخوتى بعد وفاة والدى وماتوا جميعا وأصبحت وحيدة
فاتن حمامة سبب نجاح "جملات" فى أفواه وأرانب ويوسف شاهين تبنأ بما حدث فى الدول العربية
تواصل الفنانة الكبيرة رجاء حسين تفاصيل مشوارها الفنى والإنسانى وأسرار علاقتها بعمالقة الفن الذين تعاونت معهم ، كما تتحدث عن الجانب الشخصى فى حياتها وقصة زواجها وانفصالها عن الفنان سيف عبدالرحمن وقصة استشهاد ابنها العقيد كريم وكيف حققت المعادلة الصعبة فى علاقتها بضرتها.
التألق واللعب مع الكبار
تحدثت الفنانة الكبيرة عن بداية تألقها السينمائى ، قائلة :" بعد التألق الدرامى جاء التألق السينمائى، وبدأ مع يوسف شاهين فى فيلم العصفور وبعدها توالى التعاون بيننا واشتغلت معه حوالى 5 أفلام ،عودة الابن الضال واسكندرية كمان وكمان، واسكندرية ليه ،وحدوتة مصرية ، وعملت مع عاطف الطيب أبناء وقتلة ومع سمير صبرى ويسرا وتحية كاريوكا نشاطركم الأفراح، ، واشتغلت مع هند رستم ويحيى شاهين ، ومع صباح وعماد حمدى، واشتغلت مع فاتن حمامة فى الإذاعة أعمال كتيرة قبل التعاون السينمائى فى أريد حلا وأفواه وأرانب"
تسترجع الفنانة الكبيرة رجاء حسين تفاصيل مشوارها الفنى بفخر وامتنان ، قائلة: " كانت الموضوعات قوية ولها هدف ومضمون وكان فيلم أريد حلاً أول شرارة لتغيير قانون الاحوال الشخصية ، وفى الدراما قدمت عشرات الأعمال مع كبار الكتاب والمخرجين ، ومنها الشهد ولدموع والمال والبنون وعايزة أتجوز وريا وسكينة وعشرات الأعمال"
كما تتحدث بامتنان عن التلفزيون قائلة:" أشكرالتلفزيون المصرى لأنه عرف الناس بيا ، لأن المسرح مهما حققت فيه من نجاح لكنه لا يصل إلى كل بيت، لكن التلفزيون ألقى الضوء علينا ورفعنا "
وتابعت :" صحيح عملت كتير أدوار تانية لكن مفيش فيلم إلا وأخدت عنه جوايز وبيتى مليان شهادات وجوايز الحمد لله"
تحكى عن ذكرياتها مع عمالقة الفن الذين تعاونت معهم :"اشتغلت فى فرقة الريحانى فترة قصيرة لمدة سنة ، ولم أتداخل معهم كثيراً لأن أبويا كان بيوصلنى وينتظرنى خلال فترة عملى فى فرقة الريحانى وبعد أن عملت بالمسرح القومى، ولكن تعلمت من هؤلاء العمالقة كيف أحترم نفسى وأحترم الأخر والانضباط فى العمل والمواعيد"
سيدة الشاشة والملك والزعيم والعالمى
وتتحدث عن تعاونها مع سيدة الشاشة العربية فاتن حمامة وذكرياتها معها :" اشتغلت مع فاتن حمامة كتير فى الإذاعة ولما اشتغلت معاها أفواه وأرانب دور جملات الست الفقيرة اللى بتخلف كتير لما اشتغلت مع فاتن حمامة فيلم أفواه وأرانب دور جملات الست الفقيرة اللى بتخلف كتير، لبست منديل بأوية وجلابية ولما شافتنى قالت لى: يارجاء الشخصية غلط لأن الأسرة فقيرة جدا ، فقلت لها طيب أنا مش همثل النهردة على ماأجهز نفسى، فقالت لهنرى بركات الغى مشاهد رجاء النهردة"
وتابعت الفنانة الكبيرة :" كنت متعودة وانا بمثل المسلسلات أعمل الجلاليب بتاعتى بنفسى، وكان عندى كذا جلابية ومناديل بأوية فجبت منديل وقصقصته وجلابية بسيطة وعملت شعرى ضفيرتين ولبست طرحة، وروحت الاستديو قلت لهم حد يقطع لى الجلابية بمطواة علشان تبان متهالكة وتعطى المصداقية للأم الفقيرة التى لا تجد وقت للاهتمام بنفسها ، وتانى يوم اقتربت فاتن حمامة ونظرت لوجهى وكان نظرها ضعيف، فقلت لها مبركبش رموش، فقالت لى أيوة كدة هى دى جملات ، وفعلا لما لبست اللبس ده الشخصية اتزرعت جوايا بفضل هذه السيدة رحمة الله عليها"
وتحدثت الفنانة الكبيرة عن علاقتها بوحش الشاشة فريد شوقى، قائلة :" لما كنا بنشتغل أفواه وأرانب فى الإذاعة وعدد من المسلسلات كان يصمم يوصلنى أنا لبيتى الأول وبعدين يوصل فاتن حمامة علشان نفطر فى بيوتنا فى رمضان قبل ما يروح بيته، وكان ودود وشهم جداً"
وبحب تقول :" الناس دى علمتنى كل حاجة حلوة، وهو ده اللى خلانى أستمر لحد دلوقت والناس تحبنى وأحب الناس، عمرى ما اتخانقت مع زميل أو زميلة أو تقولت على حد أوعملت مشكلة، وعندى حالة كبيرة من الرضا والتصالح مع النفس؟"
تتحدث عن تعاونها مع المخرج العالمى يوسف شاهين وسر استعانته بها فى عدد كبير من أفلامه وصل إلى 5 أفلام ، قائلة :" رأى منى الالتزام الكامل واحترام العمل فأسند لى أكثر من دور فى عدة أعمال"
وتابعت: "يوسف شاهين كان سابق عصره مكانش بيبص تحت رجليه، ويكفيه فخراً أنه تنبأ بما حدث فى الدول العربية فى فيلمه عودة الابن الضال، وكان لديه رؤية بعيدة، وهذا ما تعلمته منه، لا أفكر فيما مضى وما لا أستطيع تغييره، علشان كدة حصلت بيننا كيمياء خاصة فى العمل، ولو كان عاطف الطيب عاش أطول كنت عملت معاه شغل أكتر"
كما تحدثت الفنانة الكبيرة عن تعاونها مع الزعيم عادل إمام فى مسلسل أحلام الفتى الطائر :" كان فى كيميا كبيرة بيننا، لأن الناس اللى بيتربوا فى أماكن شعبية بيبقى عندهم ولاء وصدق شديد وكان الصدق ده واضح فى أدوارنا بالمسلسل، إضافة إلى عبقرية الكاتب والسيناريست وحيد حامد، لذلك قدمنا عمل رائع بسبب الصدق والحب والفهم الجيد للشخصيات، فلاقى نجاح لدى الجمهور لأن الجمهور فاهم وواعى وبيقدر العمل الفنى الجيد."
رحلة الكفاح والصبر
تربط بين نجاحها الفنى ورحلة كفاحها مع إخوتها بعد وفاة والدها:" كل نجاحى كان توفيق من الله، يمكن علشان أبويا مات صغير وأنا تكفلت بأخواتى وبقيت مسئولة عن 7 أفراد، إخواتى وأمى ، لأن معاش بابا كان 28 جنيه ومكانش فى مورد رزق تانى، علمتهم وجوزتهم، لكن قدر الله توفوا جميعاً ودفنتهم وأنا الكبيرة، وكنت سعيدة جدا بابنى وبنتى وجوزى، لكن ابنى ربنا استرد وديعته، اللهم لا اعتراض وبعد 51 سنة جواز حصل الانفصال بينى وبين أبوه، ولم يعد لى سوى ابنتى أمل"
تنتقل الفنانة الكبيرة للحديث عن الجانب الشخصى والإنسانى فى حياتها وقصة زواجها وانفصالها عن الفنان سيف عبدالرحمن بعد زواج استمر 51 عاما، فتقول :" احنا زى أى اتنين بيتقابلوا ويتجوزوا ويعيشوا فترة وبعدين يفترقوا، تزوجته وأنجبت أمل وكريم ، وحصلت أشياء فاتخذت قرار أنى لن أكمل حياتى معه ، وحدث انفصال من جانبى فى 2006 لكنى لم أعلن عن ذلك علشان خاطر ابنى "
تحكى عن أكبر صدمات حياتها باستشهاد ابنها العقيد كريم، قائلة :" كان حنين جداً وابن موت ، تزوج وأنجب 3 أطفال ووقت استشهاده ترك بنته الصغيرة عمرها 4 شهور"
وتكمل باكية، وهى تتذكر أخر حوار دار بينها وبين ابنها قبل استشهاده :" قبل استشهاده بيوم كان عندى وقلت له ياابنى انت بتوحشنى، متغيبش عنى أنا رجل برة ورجل جوة، وعاوزة أشبع منك قبل ما أموت ، فرد وقاللى : انتى تعرفى مين اللى هيموت الأول، والله هموت قبلك وهموت قريب"
تبكى قائلة :" قال لى هذا الكلام يوم الثلاثاء ويوم الخميس جالى خبر استشهاده"
تبكى متأثرة :" ابنى استشهد فى حادث لكنه عايش فى كيانى، وخلانى استغنيت عن كل شيئ بوفاته، وبعد وفاته اصبحت أكثر عطاءً وحناناً وتسامحاً وقوة ورضا"
الشهيد كريم سيف ابن الفنانة رجاء حسين
وتابعت :" انا ست متسامحة وراضية وقدرية، ولما ربنا اختار وديعته واستشهد ابنى العقيد كريم فى 2014 ، أنا اللى طلبت من سيف يتزوج بأخرى ، وقلت له ربنا أعطاك رخصة، وهو أكد ذلك فى أكثر من لقاء وقال لم أتزوج إلا لما سمحت لى بالزواج "
تتحدث عن الأحباب الذين فقدتهم فتقول :" أصبح لا ليا أخ ولا أخت ولا ابن وانفصلت عن سيف ولم يعد لى سوى ابنتى ، ومبصتش تحت رجليا ورضيت بقضاء الله"
تتحدث بكل احترام عن والد ابنها وابنتها قائلة :" سيف موجود ربنا يعطيه الصحة لكن استحالت الحياة بيننا، هو عشرة عمر و أبو أولادى وجد أحفادى، و لا أسمح لأحد يعيب فيه ، علشان خاطر أحفادى ، ولم أتحدث عن انفصالنا إلا مؤخراً عام 2021 رغم أننا انفصلنا منذ سنوات"
وتكشف كيف حققت المعادلة الصعبة فى علاقتها مع ضرتها المخرجة دينا واصف :" سيف لما تزوج جاب زوجته وجالى، وأنا لم أحمل ضدها أى ضغينة أو كراهية ، بالعكس، هى ذنبها ايه ، وعلاقتى بيها طيبة جداً وبأسرتها وبأولادها"
وبمنتهى الحكمة قالت الفنانة الكبيرة رجاء حسين :"متقدريش تقطعى العلاقة بين الزوج والزوجة بعد الطلاق طالما فى أولاد، صحيح ابنى مات لكن بنتى لازم علاقتها بوالدها تظل قوية جداً، وإذا أخطأت فى حق سيف أو تحدثت عنه بسوء أحفادى هيقولوا إيه، دول لازم يحترموا جدهم ، هو اللى باقى لهم أكتر منى، فهم يحملون اسمه وليس اسمى، ليه لما نتجوز بنكون حلوين ولما بنفارق ندمر ونفضح"
وتابعت :" دينا سيدة محترمة ومثقفة وتزوجت سيف وكان عندها ولدين أحمد وأدهم وكانوا بيزورونى وولادها متعلقين بيا، والتزمت الصمت ولم أعلن عن انفصالى وزواج سيف حتى توفى ابن زوجة سيف، وخرجت وسائل الإعلام تكتب رحيل أحمد ابن سيف عبدالرحمن ورجاء حسين، وسألونى ونفيت وقلت أن سيف ليس له أولاد إلا أمل والمرحوم كريم، وأن احمد ابن زوجة سيف"
تتحدث عن ابن ضرتها الراحل بحزن وحب شديد قائلة:" المرحوم أحمد ابن دينا زوجة سيف كان بيزورنى باستمرار، وكان عندى قبل وفاته بحوالى 10 أيام، وكنت أحبه وقريب من قلبى جداً، كان ابن موت زى كريم ، وموته قطعنى ووجعنى كأنه ابنى، وقربنى من أمه أكتر لأنى اتوجعت قبلها على ابنى"
سألنا الفنانة الكبيرة رجاء حسين عمن تتواصل معهم من زملائها فى الوسط الفنى فأشارت قائلة:"كل زمايلى : عفاف شعيب، ومديحة حمدى، وسميحة ايوب، سميرة عبدالعزيز، وعبدالرحمن أبو زهرة، ورشوان توفيق، وعلاقتى جيدة بالجميع"
وتابعت:" كل زملاء كريم ابنى الله يرحمه بيتواصلوا معايا دايماً ،ويقولوا لى اوعى تفتكرى إن كريم مات، كريم عايش معانا وفى كل واحد فينا"
وعن مشاركتها فى أى عمل فنى ، قالت :" للأسف الشديد الكتابة ليست على المستوى المطلوب، وأحياناً يعرض على عمل ويرسل لى المخرج 3 حلقات فقط فأسأل عن باقى الحلقات، فيكون الرد إن العمل لم يكتمل ، فأعتذر على الفور لأن مش ده اللى اتعودنا عليه أنا وجيلى، لازم أعرف أنا هعمل ايه فى الدور، وهقدم إيه، لأنى أحترم نفسى وتاريخى وجمهورى ولسه مشحتش، ممكن أعيش على لقمة وجبنة وخيار لكن لا أتنازل أو أفرط فى تاريخى وأقدم عمل دون المستوى، و عندى قناعة ورضا شديد"
تتحدث الفنانة الكبيرة رجاء حسين عن أمنياتها وأحلامها بعد هذا المشوار الطويل، قائلة :"نفسى المسرح والإذاعة والتلفزيون يرجعوا تانى بقوة، لأنهم حياتى وتاريخى تمحور فى هذه الأماكن، والكتاب العظماء يرجعوا يكتبولنا، وربنا يسعد أحفادى وبنتى ويحفظهم وربنا يوفق سيف، والعالم كله يعيش فى سلام وإيمان وثقة بالله، وربنا يخلف عليا خير"