لو عند نص كيلو لحمة مفرومة بس تعملى بيه ايه؟ 3 وصفات هتساعدك فى آخر الشهر

الجمعة، 21 أبريل 2017 01:00 ص
لو عند نص كيلو لحمة مفرومة بس تعملى بيه ايه؟ 3 وصفات هتساعدك فى آخر الشهر لحمة مفرومة
كتبت سلمى الدمرداش

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

الشاطرة تغزل برجل حمار..يعتبر هذا المثل من أبرز الأمثال الشعبية التى توصف تدبير المرأة وقدرتها على التوفير فى الميزانية، وبعد ارتفاع الأسعار بشكل كبير جدًا وتحديدًا أسعار اللحوم تعانى كثير من النساء من عدم قدرتها على التحكم فى ميزانية الشهر، وبمجرد أن يحل يوم 20 فى الشهر تضرب الأم أخماس فى أسداس وتحاول أن تبتكر فى الأكلات حتى تستطيع أن تقضى الشهر بمصروف البيت.

وإن تحدثنا عن أنواع اللحوم الموجودة فى كل فريزر، سنجد أن اللحم المفروم من أبرز أنواع اللحوم التى تتواجد بشكل دائم فى البيوت لكن دون أن تجيد المرأة استغلالها، لذلك تحدثت الشيف سالى سليمان عن مجموعة من الوصفات يمكنك تنفيذها بنصف كيلو لحمة مفرومة فقط، وتوفرين لنفسك أصناف متعددة تساعدك فى آخر الشهر.

من أبرز هذه الوصفات:

1- كفتة بانيه بالجبن الشيدر:

ستحتاجين إلى "نصف كيلو لحمة مفرومة، ملعقة صغيرة من البابريكا و بصل بوردة، فلفل أسود، ملح، ملعقة كبيرة من المستردة، بيضة، جبنة شيدر".

قومى بتقليب المكونات السابقة مع بعضها عدا الجبن، واتركيها فى الثلاجة لمدة ساعة حتى تتشرب جيدًا، وبعدها قومى بتشكيل القطع على شكل أصابع مع حشو كل اصبع بقطعة جبنة كيرى، بعد ذلك احضرى طبق صغير وضعى فيه البيضة مع لبن، وآخر به بقسماط قلى البانيه، ثم قومى بوضع الكفتة فى البيض والبقسماط وبعدها قومى بتحميرها فى زيت غزير.

كفتة بانيه
كفتة بانيه

2- سندوتشات بالرقاق الطرى:

سوف تحتاجين إلى "رقاق طرى، نصف كيلو لحمة مفرومة، بصلة مفرومة، ربع ملعقة من القرفة و قرنفل مطحون و فلفل أسود، زيت"

احضرى وعاء وضعى فيه اللحمة والبصل وجميع المكونات السابقة دون أن دهون وقلبى جيدًا حتى تنضج، ثم قومى بفرد الرقاق الطرى وضعى ملعقة من العصاج وضيفى معها الجبن المبشور ومكعبات الفلفل الأخضر، ولفيها جيدًا مع غلقها من الجانبين، بعدما تنتهين من حشو الرقاق بأكمله، احضرى طاسة وقومى بدهنه بالزيت وقلبيه على الوجيهن، أو ضعيه فى صينية فى الفرن.

سندوتشات الرقاق الطرى
سندوتشات الرقاق الطرى

3- حواوشى:

ستحتاجين إلى "نصف كيلو لحمة مفرومة، ملح وفلفل أسود، نصف ملعقة صغيرة منا لقرفة المطحونة والقرنفل المطحون، فلفل رومى أو حامى مفروم، فصين ثوم مفرومين، عصير ليمونتان، جزرة صغيرة مبشورة، ثمرة طماطم مبشورة، خبز بلدى".

قومى بخلط المكونات السابقة كلها معًا، ثم قطعى الخبز إلى 4 أرباع وقومى بحشو كل ربع، وبفرشاه ادهنى الخبز زيت، ثم ضعيه فى طاسة على نار هادئة وقلبيه على الوجهين حتى ينضج تمامًا، أو لفيه بورق الزبدة وضعيه فى الفرن، يقدم مع البطاطس المحمرة أو السلطة البلدى.

حواوشى
حواوشى








الموضوعات المتعلقة

طريقة عمل ساندوتش المشروم واللحم

الخميس، 20 أبريل 2017 02:00 م

طريقة عمل البطاطس بالكريمة

الأربعاء، 19 أبريل 2017 02:00 م

طريقة عمل كيكة قدرة قادر

الثلاثاء، 18 أبريل 2017 07:02 م

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

ربة بيت

عندى افكار اخرى لو سمحتولى

كفتة مشوية بالبرغل نصف كيلو لحمة بصلة متوسطة معصورة من الميه بوضع ملح عليها تخرج مياهها به ويتم عصرها مع الاحتفاظ بماء البصل ويمكن اضافة نصف طمطماية الى البصل وميه البصل هتكون مية بصل وطماطم ... نقع البرغل حوالى كوب فى مياه ساخنه ربع ساعة ثم يتم عصره جيدا واضافته الى اللحم والبصل وملح وفلفل اسود وبهار مشكل ويتم خلطهم بل عجنهم ببعضهم البعض جيدا جدا ثم يتم تصبيعها على سيخ شواء او ايد ملعقة خشبية مستديرة او حتى خلة خشب بس الافضل شئ فيه بعض السمك زى السيخ او ايد ملعقة ويتم بل الايد اثناء التصبيع بماء البصل ويتم سحبها من على السيخ وترص فى صينية وتدخل فرن عالى الحرارة او على الفحم او شواية كهرباء .... ويمكن طفى فحماية بشوية زيت فى الكفتة بعد تمام النضج ولا تنسوا تحريك الكفتة من الصينية بعد قليل من دخولها الفرن حتى لا تلتصق بها ويسهل اخراجها منها للتقديم ........... اما الرقاق الطري يمكن عملة صينية برقاق مفرود فيها بربح كيلو لحم عصاج فقط او مع اى اضافات او حتى بالجبن المحبب لكم وعمل اللحمة كفتة الى جوارها هذا اوفر كثيرا وكمان هتقدمى صنفين لاولادك ............ كمان الحوواشى يمكن اضافة البرغل المنقوع الية لزيادة الكمية والقيمة الغذائية واهو تحايل على الكمية والعيال تشبع ...... كمان ممكن عمل ربع كيلو عصاج والربع الاخر مع ربع برغل يتعمل كبيبة شامى والطريقة متاحة على النت ..... كمان ممكن اضافة نصف كيلو ارز مطحون الى اللحم وبصلة وثوم وشوية خضرة وتعملى احلى كفتة ارز وشوية رز وسلطة وتعدى ........... وممكن تعملى كفتة داوود باشا جمب شوية ارز ابيض وتبقى اكلة جميلة ........... وكفتة اخرى عبارة عن نصف كيلو لحم كوب بقسماط مطحون بيضة وملح وفلف وبهارات ويتم خلطها جيدا وفى حلة بها ماء مغلى ويعلوها مصفاة زى حلة البخار يعنى كدا وتسويها على البخار ويمكن بعدها تدهن قليل من الزيت وتدخل تحمر تحت الشواية او يتم تحميرها فى الزيت بتبقى تحفة وبترمى معاكى ها ايه رأيكم

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة